Summa sidvisningar

tisdag 2 september 2014

Växthus och solhattar

Idag har "vi" varit duktiga. Igen! Nu är hela "dansbanans" underlag lagd. Jag ångrar (men inte min sambo för han behöver vila) att vi inte bad att få själva växthuset denna eller nästa vecka. Inte förrän vecka 39 kommer byggsatsen från Willab Garden. Sen dröjer det väl till fram till jul innan vi läst och förstått den bifogade beskrivningen...


När man tapetserar om ett rum inomhus så för det med sig fler förändringar. Man vill ha nya gardiner, andra färger på kuddarna i soffan m.m. Precis så är det med förändringar i trädgården. I.o.m. detta växthusprojekt så har jag fixat rabatterna runtomkring. Grävt upp och planterat om. Gjort hela rabatten mot grannarna fin med stora perenner omgivna av olika sorters hostor (funkia) i olika färgkombinationer.
Den nedre delen av tomten som tidigare varit en "soptipp" är plötsligt värd att besöka för att upptäcka nya växter. Alltså behövdes några nya detaljer till allt det andra nya. T.ex. en grekisk vädd, fast med variegerade blad.

Knautia macedonica "Thunder and Lightning

Jag kunde inte heller motstå en ny solhatt (Echinacea). Jag har den vanliga "röda" Magnus och en vit sort. Båda är riktigt bra. Står stadigt om det inte kommer nåt hällregn förstås. Pålitliga och vackra och blommar senare under sommaren. När de tappat sina kronblad är de fortfarande vackra med sina bruna toppar till fröställningar. Möjligen växer den vita lite saktare än den röda.
Under åren har jag köpt en hel del olika sorter bl.a. "Razzmatazz" och "Coconut Lime". Alla dessa gula, orange, vita och rosa solhattar är inte särskilt härdiga och har försvunnit under årens lopp.

Coconut Lime
Razzmatazz
Men jag ger inte upp. Idag hittade jag en underbart gul solhatt - "Aloha". Nu pryder den den lilla jordkullen, som är enda resten av det tidigare stenpartiet. Ovanför prunkar magnolian "Yellow Bird" med sina gula blommor. Fast inte samtidigt för magnolior är tidiga och solhattar sena. Men man behöver fägring året om!

Echinacea - Aloha

Inga kommentarer: