Summa sidvisningar

tisdag 30 september 2014

Persikor och valnötter


Inte var det väl så länge sen persikoträdet stod i blom? Det var helt översållat av rosa blommor. Jag hjälpte inte till att pollinera det, ansåg att det nu var moget att klara sig själv. I år var det så stort att det orkade bära tio frukter. (Vi fick ett par frukter förra året). Idag plockade jag in de två sista som gömt sig i bladverket.
Det här trädet är från Polen. Jag har fått det av Jonas Grund som har Stolpens Trädgård i Kristinehamn. Hans fru är från Polen så de importerar en del därifrån.
Alla persikoträd bär på krussjuka. Mitt förra träd "Anna Helena" var så angripet år efter år att vi tog bort det. Men det här trädet har bättre resistens mot sjukdomen. Några blad är lite krusiga men inget som stör eller tar över.
I år har vi som sagt fått tio frukter. De flesta har ramlat ner och börjat bli lite förstörda innan vi hunnit ta ner dem men jag har nogsamt skurit bort det bruna och systerligt delat dem med sambon. Idag tog jag som sagt in de två sista varav en var mogen och helt oförstörd. Den delades i två delar och avnjöts av oss båda. Dom här persikorna är stora, sammetslena och med mycket fibrer och smak. De känns så äkta på nåt sätt. Som någon slags "ursprungspersika".
 

Det japanska valnötsträdet har i år också burit frukt men för allra första gången. Ett valnötsträd är ett stort och pampigt träd. Den här japanska ser ut som en palm med stora bladställningar. Från att ha varit en liten pinne inköpt hos Zetas trädgård 2005 så har den nu växt till sig och blivit flera meter hög.
 
Japansk valnöt - Juglans ailanthifolia (sieboldiana)


I år bar den alltså frukter för första gången och gissa om jag var nyfiken på hur det skulle utfalla. Häromdagen såg jag att den tappat alla frukter. Det var väl så dags. Så jag letade "fallfrukt" och hittade tjugo stycken. Men jag ska ut sen och leta lite nogrannare, för det ligger säkert en del kvar gömda under de andra växterna.
Nu ligger valnötsfrukterna på en bricka och torkar. Vid juletid är de kanske färdiga men jag måste nog provsmaka en lite tidigare. Vilken lyx att kunna odla sina egna valnötter!


Värre var det med skörden i grönsakslandet! Ett tjugotal små, små majrovor, ett tjugotal små, små, små rödbetor och en liten rödlök. Men man kan inte lyckas med allt! Lösningen kanske är koskit. Vi fick ett par säckar av ett par snälla grannar idag. De kanske hade kollat in grönsakslandet vid något tidigare besök och tyckt synd om oss!

Inga kommentarer: