Summa sidvisningar

söndag 27 april 2014

"Den sista striden" och "I mongolernas rike"

 
"Den sista striden". 35 x 28 cm. Akryl. Pris 2.500 kr.

Jag satte mig ner framför pannån som jag grundat och började som vanligt leta efter figurer som jag kunde lyfta fram. I de gula, svarta och grå färgerna stod en man. En mongol med praktfulla kläder och huvudbonad. I handen höll han en kniv. På marken låg ett huvud.
Nu hade mongolen öppnat sin hand för att släppa kniven. Han hade fått nog av krig, strider och dödande. Det gav ingen kick längre. Han hade nedlagt sin sista demon. Därför kallar jag tavlan "Den sista striden".
Det är märkligt vilka människoöden jag hittar bland färgerna. Undrar om han funnits på riktigt? Vill han säga mig något? Eller är han bara fåfäng och vill få vara med på bild?

Det lustiga är att när jag lade ifrån mig den här tavlan och började leta efter figurer på en annan redan grundad tavla, så framträder TVÅ! mongoler. Vad vill de mig egentligen?

"I mongolernas rike". 40 x 30 cm. Akryl och bladmetall. Pris 2.500 kr.

1 kommentar:

Eva sa...

Vad spännande Rosa!
Kram Eva