Summa sidvisningar

måndag 7 april 2014

Jag älskar att besöka "invandraraffärer"!

Idag behövde jag en massa frön till de mjuka och hårda häslobröd som jag har börjat baka. Sesamfrön, linfrön, pumpa- och solrosfrön, hasselnötter m.m.
Så jag åkte till Cyrus livs på Hejargränd för att botanisera bland deras hyllor. Tänkte att sånt kanske var lite billigare där. Många invandrare handlar där och där de handlar finns dessutom många spännande smakupplevelser. Bara att kolla runt bland alla kryddor, gryn och konservburkar är en upplevelse i sig.

I deras grönsaksavdelning handlade jag päron, gurkor (ej EU-storlek!), blomkål, vitkål och tomater. Vindruvorna var billiga och fina så jag tog ett plasttråg i handen för att titta lite närmare. En ung kille stod och packade upp grönsaker. När han såg mitt intresse så sa han något som jag inte uppfattade. Tydligen kunde han mycket lite svenska. Jag frågade om vindruvorna var kärnfria när han räckte fram ett nytt tråg med vindruvor, alldeles nykomna. Jag förstod inte vad han sa men han ville att jag skulle ta dom istället.
Vilket bemötande! Det är såna handlingar som "gör skillnad".


Det slutade med att jag kom hem med två proppfulla kassar med förutom frukt och grönt, granatäpplejuice, sesamolja, cocosolja, cocosmjölk, majs, jalapenos, soltorkade tomater, rosépeppar, syltad ingefära, pumpakärnor, cocosflingor, sesamfrön, rostade salta solrosfrön, saltade och kryddade cashewnötter, bönor, inlagda saltade lupinbönor (!) och torkade frukter som mango, papaya, kiwi (!) och cocosbitar(!). Wow!
Hos Cyrus fanns flera olika sorters cocosmjölk och flera av dem var fria från tillsatser. Bara cocos och vatten. Majskornen var osockrade och båda sorterna av granatäppeljuicen var 100 %-ig. Och priserna var ok också!
 
 
Efter att ha smakat på den torkade mangon, papayan och kiwin så var jag såld och när jag började stoppa de söta cocosbitarna i munnen så gick jag inte att hejda.
 
Tack, alla människor från andra länder som berikar mina smakupplevelser! Vad vore matlagningen utan er!

1 kommentar:

Petra sa...

Torkad kiwi kändes ju sjukt spännande! Måste skaffa och testa!