Summa sidvisningar

lördag 19 december 2015

Björnön - Geddeholm


För fyra år sedan gick vi den här promenaden med Sluggo, då bara ett år gammal. Man hade gjort en promenadväg från Björnöbron till Geddeholm och vi ville prova den. 
Vägen gick genom ängar, vassruggar och träddungar. En mysig väg. Väl framme vid Geddeholm blev vi mottagna av Göran Kihl som serverade oss kaffe och bröd utanför fiket eftersom vi hade en hund med oss. Vi fick även en rundvandring i hans lokaler, bl.a. på övervåningen som ännu inte var färdigställd på den tiden.


På ett ställe utefter vägen har man byggt en bro över ett vattendrag och där finns en liten förfallen stuga. Några plaststolar som stod där hade sett sina bästa dagar. Jag blir alltid lite nostalgisk när jag ser lämningar av gamla "sommarstugor". Livet var annorlunda när jag växte upp. Man hade inte så stora krav. Man hade inte så mycket. En sommarstuga var ett ställe att sova över i. Ingen värme, inget färskvatten. Man tog med det man behövde från stan. Men man trivdes och hade det mysigt.


Några som inte behöver ta matsäck med sig ut i naturen är bävrarna. De hittar alltid nåt att äta. Det som fascinerade mig idag var färgen på deras mat! Det brandgula bland allt det svarta och gråa fick min kreativa sida att gå igång. Naturen gör sina egna tavlor!


När jag tittade mig omkring så såg jag inte bara ETT bäverfällt träd utan säkert tio. Och en annan sak som slog mig var att naturen i vårt svenska landskap liknar den i andra länder. Vid våra resor i Kenya, Gambia, Senegal och i Karibien så har jag fotograferat exotiska bilder av floder och ursig natur. Men jag inser att vi har en lika fantastisk natur runt knuten. Det gäller bara att uppskatta den.

Det här skulle lika gärna kunna vara en träskmark någonstans på södra halvklotet

Vi tar en paus vid fågelstationen en bit från Ängvaktarstugan. Jag förstår precis varför den kallas så. Den är ju byggd vid ängens rand. Om jag bodde där så skulle jag sitta och glo ut över ängarna och vakta dem mot inkräktare!


Denna dag, fem dagar före julafton så sitter vi i ett relativt nybyggt fågelobservatorium och dricker kaffe och äter knäckebröd med stekta ägg på. Det är tio grader varmt och vi pratar om våra barndoms vintrar då det alltid var mer eller mindre snö och kallt under julen. Ville man prova sina julklappar som skridskor, pulkor och skidor så gjorde man det på juldagen.


Livet var annorlunda när jag växte upp. Klimatet var annorlunda. Jag brukar tänka att jag levde i en helt annan värld än den som finns idag. Den kommer aldrig tillbaka och det känns sorgset. Men varje generation kommer nog att känna likadant. Världen förändrar sig dag för dag. Och vi med den.





2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Vilket underbart fotografi på den bävergnagda stammen i orange...härliga färger !

Det ska gå att svara på kommentarer. Jag får upp det alternativet när jag godkänner de kommentarer jag får...prova annars att klicka på själva kommentaren får du se om det fungerar :)

Önskar dig en Riktigt God Jul !
Kram
Elisabeth

Elisabeth sa...

Hoppas er jul blev fridfull och fröjdefull ! :)

Ville bara önska dig en God fortsättning !

Kram
Elisabeth