Summa sidvisningar

tisdag 12 januari 2021

Fröer tomater, chili, paprika 2021

TOMATER - 5 frön 10:-

Liten röd och toppig tomat.

Gelbe Dattelwein - Små gula
päronformade

Golden Queen - Medelstora
gula

Green Zebra - normalstor grönrandig.
Vid mognad blir den lite mer gulgrön. 
 
Hundreds of Thousands -
Pyttesmå röda tomater


Indigo Blue Berries - typ
cocktailtomater. Mycket lika
Indigo Rose. Kan vara fel namn?

Indigo Rose - cocktailtomat.
Grön/svart omogen. Svart/
persikofärgad som mogen

Moonglow - stor orange köttig

Red Pearshape - små päronformade

San Marzano - medelstor röd

Svart Cocktail - cocktailtomat,
mörk



CHILI - 5 frön 15:-
Jag odlar inga jättestarka chili. De jag har äter vi ibland hackade, färska på ostsmörgås t.o.m.
Chili är god som omogen/grön också, då är de friskt saftspända. 
Vill man ha dem mildare så delar man dem och tar bort kärnor och membran för där sitter den mesta hettan. 

Får man för många chili så kan man torka dem. Lägg dem bara på en bricka eller trä dem på en sytråd och häng i fönstret. Stora chili med mycket "luft" i måste delas innan torkning för de kan mögla inifrån annars. De torkade används att mala/smula ner i maten. Eller mal dem och blanda med olja och lite salt i en burk. Jättegott till maten!

Ibland hackar jag dem fint färska, plattar ut massan tunt i en plastpåse och fryser in. När jag vill ha chili till maten bryter jag bara av ett hörn.

Man kan spara chili inomhus under vintern men risken är stor att de får löss förr eller senare p.g.a. den torra rumsvärmen. Jag brukar klara dem till efter jul, sen kommer lössen som ett brev på posten. Så jag betraktar dem som ettåriga och sår nya varje år. De ska sås i januari-februari för att hinna få lite storlek till sommaren.

Chili vill ha värme så växthus är bäst för rikliga skördar. Eller en skyddad hörna på altanen. En planta i en stor kruka ger stora växter och många frukter. På hösten innan kylan sätter in så tar jag in krukorna och låter dem fortsätta producera chili. Före jul någon gång tröttnar jag på att ha dem inne och plockar då av alla frukter och kastar plantorna. 

Aji Lemon -  en chili med fruktig
smak. Lite ananassmak, lite hetta

Brazilian Starfish - hög buske.
Rätt mild

Chocolate Cherry - mörk upprättväxande,
inte så hög. Rätt mild

Hungarian Yellow Hot Wax -
stor chili. Mild. Kan fyllas
m feta- eller färskost och grillas

Jamacian Bell - hög med stora frukter.
Rätt milda

Blue Christmas - Blå upprättståend chili.
Medelstark. Mörkt bladverk
Blue Christmas - bladverk
Blue Christmas - olika stadier



PAPRIKA - 5 frön 15:-


Den här paprikan provade jag under 2020 och den blev en favorit. Den är avlång och smal och är c:a 1,5 dm lång. Skiftar från grönt till rött under säsongen. Jag hade en planta i en stor kruka i växthuset och fick en riktigt bra skörd. T.o.m. så jag kunde frysa in. Jag har inget namn på den.



Rosa Calldin
Båtstigen 2, Västerås
070-605 89 12
cre8ingbyrosemarie@gmail.com







Inga kommentarer: