Summa sidvisningar

måndag 7 september 2015

Ettåriga malvor och fröer

En del av trädgårdens perenner har redan gått i frö, andra kommer så småningom. I min trädgård finns vanligtvis inga ettåringar. Men i år köpte jag två riktigt fina exemplar av sommarmalva i Mergölen utanför Sala. Plantskolan i Mergölen säljer till grossister men har en del plantor kvar till oss vanliga också. Man får finna sig i att flera av växthusens bord med plantor är märkta med lappar där det står att de inte är till salu. Det är beställningsvaror bl.a. till parker och allmänna ytor i Sala.

Den här ettåriga sommarmalvan är en hög växt översållad med jättestora blommor. Jag köpte en rosa och en vit variant. Malvor blommar oförtrutet vidare medan fröna mognar i svarta ringar inuti de lövtunna frökapslarna på andra delar av plantan. Jag har haft dem båda på varsin sida av friggebodens dörr. Den vita var särskilt vacker mot den röda husväggen. De här raringarna har jag redan planerat att så nästa år. Man måste ju ha något att se framåt när höstliga vindar blåser runt knuten.




I köket står nu massor med vita plastmuggar och bunkar med olika fröer i. De ska torka ett tag innan jag sätter mig och rensar dem. Efter rensningen lägger jag dem i kaffefilter där de ligger torrt och fint och märker upp dem med namn och årtal. Jag har dragit det här till högre höjder genom att växter med vita blommor får vita plastgem som håller ihop kaffefiltret och röda får röda... Det blir lättare att hitta en speciell fröpåse då.


I år ser jag fram emot STA:s frölista. Jag har fått lite ny energi och ska nog så några nya arter. Det bästa med att så perenner är att man kan så dem i krukor nu på hösten och sen ställa ut dem i något hörn i trädgården och låta dem täckas av löv och snö. Då kommer plantorna när de själva tycker att det är dags (precis som det sker i naturen) och de behöver inte avhärdas, för de står ju redan ute. Och jag behöver heller inte bekymra mig om att några frön kanske behöver en köldknäpp för att över huvud taget gro (stratifiering). Man ska inte göra saker krångligare än de är!



PS. En gång om året runt årsskiftet bifogas en enorm frölista med tidningen TA (Trädgårdsamatören) som utges till medlemmar. STA-medlemmar samlar och skickar in fröer till föreningen under hösten. Sen startar ett enormt arbete med att ta emot dem, förpacka och så småningom skicka ut till alla som beställt ur den här digra listan. Här kan man få tag på fröer till sällsynta och udda växter likväl som vanligare. Varje medlem får beställa ett visst antal för en låg summa. Skickar man in minst 25 sorters olika fröer så får man sina egna portioner gratis.
När frölistan kommer, då är det en högtidsstund. Ska jag så fler arter av mina favoriter eller satsa på helt nya sorter? 

Inga kommentarer: