Summa sidvisningar

fredag 4 maj 2018

Oj vad det går undan i trädgården!

Nu växer allt så fort så jag hinner knappt med. Jag städar kvadratmeter efter kvadratmeter och upptäcker nya plantor hela tiden som jag måste akta. Mitt bland alla vissna stjälkar och löv hittar jag två backsippor som slagit ut. Den rabatten måste jag städa lite tidigare nästa år så jag får se blommorna stoltsera i "egen hög person". Det förtjänar de.

Pulsatilla vulgaris Alba

Pulsatilla vulgaris "Pink Shade"

Den lilla lila nunneörten är en av de tidigaste ute i naturen, ihop med vårlök och blåsippor. Nu kommer trädgårdsvarianterna som är minst lika vackra.

Pseudofumaria Alba

En större variant av den vanliga lila

Den sibiriska nunneörten/Corydalis nobilis som växer i gamla trädgårdar tar ändå priset. Den är stor och svulstig och dessutom gul, vilket inte är inne nu. Men den är ståtlig håll med om det!


Upplands landsskapsblomma, Kungsängsliljan/Fritillaria meleagris, blommar nu också. Den är väl den enda? blomman i världen som har ett RUTIGT mönster! Den uppstår oftast i lila men finns också i vitt

   

Vårvialen är tidig. Oftast förekommande i blått. Jag köpte, eller fick, en planta en gång och den blev rosa! Jag klagar inte...


Jag har numera endast fyra växter som jag övervintrar i friggeboden där temperaturen inte går under 10 grader. Det är Arisaema candidissimum, fläckig tofslilja/Eucomis bicolor, afrikansk klänglilja/Gloriosa rothschildiana och Parasollkobrakalla/Arisaema consanguineum.
De är så lätta att sköta: De tas av frosten, plockas in så jorden får torkas upp och så klipps allt torrt bort. Sen kan de stå inne i friggeboden utan vatten hela vintern. På våren tas de ut och skattas på knölar/lökar och planteras om. Arisaemorna, tofsliljorna och parasollkobrakallorna åker ut i trädgården direkt efter omplantering i maj.

  

 

Den afrikanska klängliljan gillar värme så den kommer inte ut i växthuset förrän i juni. Innan dess får den växa till sig inomhus.


Så här ser den afrikanska klängliljans knöl ut. I år hittade jag flera jättestora.
De planteras horisontalt.




Inga kommentarer: