Summa sidvisningar

torsdag 27 december 2018

Jul. Om och om igen!

Som förut om åren dekorerades julbordet med vackra saker från skogen.
Vad är väl en nobel middag (eller Nobelmiddag) mot sill och potatis mellan grankvistar, ljung och blåbärs- och lingonris?
För mig är julen grön och röd, det har den alltid varit och kommer så att förbli. Här finns ingen plats för en vit jul, annat än de snöflingor som eventuellt kommer ner från skyn.



Blåbärsriset hade jag plockat tidigare och satt i vatten så att det skulle ha spruckit ut i den där saftigt vårgröna färgen till jul. 

Konservburkar är bra till allt. Varför köpa saker när man kan använda det som redan är uppfunnet? Jag har dem i olika storlekar och sprayar dem med färg eller låter dem vara precis som de är. Silverfärgade. Vill man piffa upp dem så klistrar man på ett bokmärke eller också använder man decoupagelim och klistrar på en julservett.
I de mindre burkarna sätter jag en hyacint, lite mossa och någon typ av dekoration. I de större planterar jag en liten gran eller dylikt. Lite lavar eller mossa döljer den svarta jorden.


Ljung är också vackert att ha i en kruka.

Bredvid krukan står ett ljus, en tomtelykta, som jag tittat på och beundrat sen jag var liten. Den stod alltid på spiselhyllan hemma hos mormor och morfar. Gissa om jag blev glad när jag hittade den i källaren efter mina föräldrars död! Numera tänds den bara under julaftonsmiddagen. Jag får se hur länge den räcker? Kanske kan jag fylla på den med lite mer stearin. Fuska lite för att kunna hålla den vid liv i många år till. 


Den vackra kristallgruppen med plats för ljus och blommor som min mormor fått vid någon jämn födelsedag fylls med mossa, lavar och lingonris under julen. Ibland får någon liten konstgjord flugsvamp lysa upp det gröna också men inte i år. Däremot stängdes tomten och grisen in i "fållan".


Vid det här laget har julbordet återanvänts två gånger. Julafton och annandag jul har vi firat julafton med olika konstellationer av barn och barnbarn. På lördag blir det julafton igen. För tredje gången! 
Jag rekommenderar återbruk av julaftonen. Så blir man glad fler gånger än en! 

Inga kommentarer: