Summa sidvisningar

torsdag 11 september 2014

Hortensior, individer inom samma grupp

Ibland ser man inte skogen för alla trän'!
I många år har jag haft en syrenhortensia i trädgården. Den har inte haft nån vidare bra plats så den har heller inte vuxit speciellt. I år framträdde den ur ett virrvarr av växter på grund av att vi gjort i ordning för vårt kommande växthus. Den var ju riktigt fin när man tittade på den med andra ögon. Just nu går dess pappersblommor i rosa. Så vackert!
Den vill vi se mer av. Från insidan av växthuset under kalla höstdagar.

Syrénhortensia - Hydrangea paniculata
På ett annat ställe i trädgården finns en annan hortensia - Annabelle. Med makalöst stora blomställningar. En del av dem är stora som människohuvuden! Inte konstigt att den blivit så populär. Blommorna varar hela vintern, blir bara tunnare och gråare och jag klipper bort dem först på försommaren när busken friseras inför en ny säsong.

Hydrangea Annabelle
En klätterhortensia klänger sig upp för planket ut mot gatan. Den är också vacker med sina kritvita blommor men är just nu överblommad. Precis som sammetshortensian och en del andra hortensior så har den småblommor i mitten och större blommor i utkanten på blomställningen.
 
Klätterhortensia - Hydrangea anomala ssp. petiolaris


Sammetshortensian slår de andra eftersom den inte bara ståtar med blommorna, den har ett otroligt vackert bladverk. Som sammet. Precis som namnet säger.

Sammetshortensia - Hydrangea aspera sargentiana

Sammetshortensia - Hydrangea aspera sargentiana
De flesta hortensior kan plockas in och torkas eftersom deras stora, platta blommor är tunna som papper och har ungefär samma konsistens.

Jag konstaterar att jag har fyra sorter av hortensia i min trädgård. Jag har liksom bara sett dom en i taget. Inte tänkt på att de tillhör samma grupp trots att jag har koll på det mesta i trädgården.
Men är det inte så man SKA betrakta och värdera liv? Att se varje individ för sig. Se olikheterna och styrkorna hos var och en. Vem vill egentligen vara "en i mängden". Vi vill väl alla lysa av vårt eget ljus, inte genom andra.


Inga kommentarer: