Summa sidvisningar

onsdag 20 januari 2016

Nu är chilin sådd

Idag kom jag till skott, eller kanske till frö om man ska vara humoristisk. Jag har sått årets chili som ju behöver tid på sig från frö till planta. Några hade jag själv odlat under 2015 och sparat frön av. T.ex.:

Christmas Bells
En lagom mild chili med vacker klockform. Plantan blev ett träd under året, 2 meter högt och gav hundratals frukter. Om man tar bort membran och frön så kan man äta dem som de är.

  

Fish Pepper
Frukten är randig som omogen och blir sen röd. Den har ett vackert bladverk som är både vitt och grönt.

  

Cumari
Plantan blir inte så stor och ser nästan ut som en liten bonsai. Frukterna är pyttesmå men rejält starka och har en nästan lite "parfymig" smak.


  


Sen sådde jag sju sorter till som jag köpt genom Facebookgruppen Plantor och fröer köpes, säljes och bytes:

Jamaican Bell, en vacker röd chili med form som en klocka.
Hungarian Hot Wax som jag ska fylla med ost och lägga på årets grill.
Chocolate Cherry med mörka körsbärsstora bär.
Black Pearl med mörka små frukter och mörkt bladverk. Stark!
Jalapeno Purple, en mörklila chili.
Turkisk Aubergine som jag tror är stor och mörklila.
Malawi Piquant Pepper med röda frukter.

Har jag tur så blir det över 60 plantor!


En smart idé, dök upp när jag sått fröna. Varför inte använda de små "duschmössor" som jag köpt till burkarna i köket, till att täcka sådden med. Finns i small, medium och large på Rusta för 25 kr för 2 förpackningar innehållande 10 st var. De kommer att hålla kvar fukten och värmen i jorden tills fröna grott. Sen åker de av. 


Inga kommentarer: