Summa sidvisningar

tisdag 16 januari 2018

Afrikanska klängliljor och snöyra

Redan i våras tog jag första steget till en tavla där afrikanska klängliljor skulle "klättra" uppför pannån. Jag grundade den och skissade upp konturerna. Sen lade jag undan den för att fortsätta när trädgården var nattad, nån gång i november. 


Under sommaren klättrade dessa skönheter "på riktigt" i mitt växthus. De trivs där i värmen och är mycket lätta att övervintra. De får bara vissna ner. Men jag tar bort det vissna och ställer in dem i friggeboden frostfritt. På våren häller jag ut jorden ur krukorna och hittar knölar där livet väntar på att börja om igen. Dessa planteras sen liggande, en och en i krukor. Jag förodlar dem inomhus och de väntar troget tills värmen får dem att sticka upp en liten grön spira. Nån gång i maj-juni får de komma ut i växthuset.

  

Den där påbörjade tavlan låg och väntade tills jag ville börja måla igen. Lite före jul satte jag igång igen och jag njöt av varje penseldrag. Nu hade jag liksom "hittat hem" igen. Och blommorna grodde i mitt sinne och jag blev så lycklig av att måla dem.

60 x 20 cm

Efter klängliljorna kom luktärterna. Dessa väldoftande raringar.

30 x 30 cm

Sen kom solrosorna. Denna gång en "Red Sun" med sina mörka blomblad.

24 x 18 cm

Jag kunde inte heller låta bli att måla en fjäril. Vad vore växtvärlden utan alla underbara invånare som hjälper oss pollinera men även hålla efter skadedjur. Den här fjärilen finns dock inte i Sverige.

30 x 40 cm

Nu har jag förberett en liten pannå som det ska bli en ringblomma på. Utanför huset blåser det snålkalla vindar och snön yr runt knutarna. Det är kaos på vägarna men inne vardagsrummet vid min målarplats är det lugnt och stilla och några vedträn brinner i braskaminen och sprider behaglig värme. 
I mitt sinne är det sommar men ute har det precis blivit vinter.

Inga kommentarer: