Summa sidvisningar

fredag 19 januari 2018

Öm fot, ringblommor, Buddha och en mjukakantus

Onsdagen bjöd på snöbemängda gator vilket gjorde även supersäkra "Icebugs" osäkra eftersom snön hopade sig under sulorna så att broddarna inte hade den verkan jag behövde. Dessutom var det halt under snön. Bara på några hundra meters promenad ner mot sjön så halkade jag till flera gånger och sen låg jag där, nästan i split. Inte visste jag att jag kunde...

Den här spliten ledde till ond fot och fotknöl och i väntan på hur illa den drabbat mig satte jag mig att måla. Det blev en ringblomma. Bara för att jag älskar dessa aromatiskt doftande sommarblommor. De finns i alla möjliga färgkombinationer och denna variant där blombladen är mörka - Indian Prince - har funnits hos mig sen jag sådde frön av den för flera år sedan. Men nya blommor ser mer och mer ut som de vanliga ringblommorna. 


På kvällen samma dag lade jag mig med värk från foten upp till knäet. Var tvungen att både ha benet högt och ta en inflammationshämmande tablett för att kunna somna.
Vaknade upp förvånansvärt smärtfri men tog det lugnt och höll mig inne och målade en liten tjock och glad buddha.


Fredagen löpte som de andra dagarna. Inomhusaktiviteter. Det betydde disk och plock en stund på morgonen och sen satte jag mig ner och skissade på en ny tavla som jag senare började "färglägga". Det är en av mina favoriter som jag målar av, mjukakantus (Acanthus mollis), som är en hög perenn, lite tistellik med en hög spira som reser sig över ett grönt bladverk. Blommorna står sig länge innan de torkar in och fortsätter fascinera. Som tur är sätter den här akantusen småplantor. Inte många men några varje år som hugade spekulanter inte är sena att lägga vantarna på. 



Inga kommentarer: