Summa sidvisningar

måndag 18 juni 2018

Besök hos Sund örtagård

Ibland har man det bra. En vän hämtade mig på f.m. och tog mig med till Sund örtagård på Aspö mellan Enköping och Strängnäs. Den drivs av makarna Heidi och Mikael Sund och öppnade i april 2017.


Först gick vi omkring i örtagården där man kan se växterna på plats. Trots torkan och en del ogräs så hittade vi lite intressanta växter.

Lammöron och fingerborgsblommor

Lökar är inte bara något man äter, en del är fascinerande och vackra att titta på också.
Ta t.ex. luftlöken som får sina lökar "i luften". Istället för blommor blir det lökar...
Dem kan man ta loss och steka precis som de är.


Piplöken är en av mina favoriter. Den är så vacker att göra arrangemang av och blommorna är ljuvligt vackra. Sätt några piplökar i en kruka över sommaren och det blir succé. Mycket vackrare än många köpta sommarblommor.


Gräslök fanns i olika varianter. Jag hittade en gigantisk!


Vad vore en örtagård utan "häxörterna". De har ju trots sin giftighet använts som medicin. Det gäller bara att veta i vilken dos man ska ta dem...


Där hittade vi spikklubba som precis börjat bilda de frukter som givit växten sitt namn. Belladonna, dårört, sprängört, odört, nattskatta och bolmört är andra giftiga örter. Alla fanns inte där i örtagården men en stormhatt blommade för fullt bredvid spikklubban.


Stormhatt fanns i trädgårdarna förr. Det är en av de giftigaste växterna vi har. Men vi äter den inte! Vi har den "till lyst". Min mormor hade den och kallade den "Blå duva". Den kallas också för Häst och vagn, Lushatt, Duvvagn, Duvan i arken, Munkhätta, Munkskalle och Ulvatand.


Trädgårdskvannen/angelica archangelica hade växt sig riktigt pampig och var mer än manshög.


För några år sedan hade jag en mästerrot i trädgården men den fick gå till de sälla jaktmarkerna när vi byggde växthus. Vanliga växter med vanliga gröna blad är vackra men om de är variegerade så "vill man ju bara ha"! På örtagården växte en variegerad mästerrot.

Peucedanum ostruthium "Daphnis"/Variegerad mästerrot


Här fanns även variegerad timjan som blommade. Glömde köpa den...


Hjärtstilla/Leonurus cardiaca ssp. vulgaris glömde jag också att köpa. Eller också fanns den bara till beskådan. Kommer inte ihåg...


Inne i växthuset fanns massor av olika växter. Bl.a. pelargoner med olika doft. Vad sägs om en pelargon som doftar cocacola? Där fanns även pelargoner med vackra blommor. 39 olika myntor fanns men alla var inte förökade till försäljning. Jag hade velat ha en som doftade tuttifrutti men det fanns bara en moderplanta i växthuset som inte var till salu.


F.ö. så fanns det mycket att köpa som hade anknytning till örter. Olika slags teer, örtsalter, oljor, vinäger och lite prylar. Café har de också och jag tog en cheesecake med amerkanska jätteblåbär i gelé ovanpå och en kopp kaffe. Heidi kom ut med syrensaft och gullvivesaft som vi fick provsmaka.


I mina bärkassar stod krukor med fransk dragon och timjan för jag behövde utöka mina plantor eftersom jag torkar örterna. Pepparmyntan har gått ut sig så jag köpte en ny. Det är inte så vanligt att myntor försvinner från rabatterna för de sprider sig med vindens hastighet men jag tror att grönmyntan tagit över dess plats så den tog jag upp och planterade i krukor för att hamna i andras land och att avnjutas i goda mojitodrinkar. 

Jag köpte kantlök/Allium senescens för jag behövde berika mina trädgårdsland med lite användbart gott till matlagning. Kantlöken kallas så för att man kan sätta plantorna i kanten på landet eller rabatterna och vartefter de växer till sig så delar man dem och får så småningom en hel rad med "lökknippen" och när man fått tillräckligt många så nänns man ta av dem!


Balsamblad/Tanacetum balsamita köpte jag också. Den sprider sig bra så den fick stå i trädgårdssängarna där utrymmet är begränsat. Den är bitter i smaken men används tydligen i engelskt öl. Eller också torkar man bladen och lägger dem i sin bibel (om man har någon) och använder som uppiggande medel. Om högmässan blir för långrandig så luktar man bara lite på bladen!
Men det är inte bara till ädla ändamål man använder den. Är man bakfull så ska det vara bra att dricka avkok på den. Den främjar också matsmältningen. Men är tydligen inte alls god...


Örter fascinerar. Tänk vilken plats de tagit inom folkmedicinen. Vilka kunskaper som fanns förut och hur den kunskapen spreds från generation till generation. Jag brukar tänka på hur man sakta provade sig fram till en fungerande medicin. Några fick väl sätta livet till också antar jag innan man insåg att "patienten" fått för hög dos! Man lär så länge man överlever.
Trial and error...



Inga kommentarer: