Summa sidvisningar

tisdag 31 mars 2020

Stinkjulros och nordliga vindar


Det går undan i vårvindarnas tid. Snödropparna och vintergäcken är redan överblommade. Men i rabatterna självsår sig den gröna stinkjulrosen/stinkande prustrot och blommar vidare hela vintern. Den står där som om inget hänt och har bara några enstaka bruna blad att klippa bort på vid vårstädningen. Det är den gamla plantan som dött men under tiden har det kommit nya stammar med blommor. 

Jag hade några exemplar för flera år sedan som sen lade av och försvann. Men efter ett antal år så stod en planta i rabatten igen och nu har jag några exemplar och ser små självsådder i rabatterna.


Stinkjulros är inget vidare vackert namn så en del föredrar namnet klockjulros eller grenig julros. På latin heter den Helleborus foetidus. Foetidus betyder illaluktande. Jag har en liten bukett på köksbordet och var nyss in i köket och luktade för jag har aldrig känt nån speciell äcklig lukt från denna julros. Det luktade ingenting! Men jag kommer ihåg att jag vid rensning i en rabatt i närheten av denna julros märkte någon konstig lukt förra sommaren men kunde inte härröra den till växten. Kanske är det så att den luktar illa i värme, på sommaren? I rumsvärme luktar den i alla fall inte alls.


Blommorna är först ljust gröna med vita pistiller och ståndare. Senare får blomman en vinröd kant. Den är vacker i all sin grönhet!


Google är bra! Vid en titt så läste jag att lukten kommer när man bryter av ett blad. Nu vet jag det också...

Idag blåste det nordliga vindar vill jag lova. Men ut skulle jag! Jag höll till vid min arbetsbänk, en stor diskbänk som sambon kommit över för många år sedan. Därunder och intill låg bruna löv i högar. Nu är det fint och städat där. 

Om man kan så ska man fika utomhus efter ett arbetspass och idag lyste ju solen mellan molnen. Och jag är envis. Har jag bestämt mig så blir det så. Efter denna kylslagna fikastund så insåg jag att det var dags för inomhusaktiviteter. Det finns att göra därinne med. Idag kopierade jag filmer på mina barnbarn till varsitt usb-minne. Nåt som jag tänkt göra länge och som nu blev av. Vid datorn hade jag några roliga och underbara timmar medan nordan ven utanför. 


Inga kommentarer: