Summa sidvisningar

fredag 4 september 2015

Albuca spiralis och en begonia med lakritskanter


Krukväxter är inte min "cup of tea". Jag vill bara ha några få lättskötta och inte så vattenkrävande växter på mina fönsterbrädor. När vintern kommer har jag ett annat liv då min kreativitet flödar på andra sätt än den gör i trädgården under sommaren. 

Men så går man in på en plantskola och ser något speciellt. Då kan jag bara inte låta bli. Åsby Trädgård frestade mig med en Albuca spiralis, en relativt ny lökväxt i handeln.
Blommorna är gröngula.


Bladen ska vi bara inte prata om! Det var nog dom som fick mig att hosta upp en hundring. De smala bladen slingrar och vrider sig som om de vore levande. Hela växten är som ett konstverk.


Jag kunde inte låta bli att titta in i blomman med kameralinsen. Som ett litet limegrönt djur med stora fladdermusöron ser den ut att vilja bita mig med sina spetsiga tänder. Vackert!


Jag är lättlurad när det gäller såna här växter. Innan jag lämnar butiken faller jag igen.
Begonia är en av de tråkigaste krukväxter jag vet. Men...


... den här begonian är så långt från tråkig man kan komma. Den är röd som blod och svart som lakrits. På en och samma gång. Mig förförde den på två röda sekunder!


Inga kommentarer: