Summa sidvisningar

onsdag 9 september 2015

Green Envy eller bara Green

På en trädgårdsresa köpte jag en spektakulär solhatt - Echinacea "Green Envy".
Dess blomblad är rosa som solhatten "Magnus" men spetsarna är ljust gröna.
Vem som helst kan bli lite avundsjuk när man ser den.


Väl hemma från resan planterades solhatten och i början av augusti gick den i knopp och vecklade sen sakta ut sina blomblad. Som var helgröna. Kanske "rosar" de till sig senare?
Fast jag tror det är kört. Det blev helt enkelt inte den sort jag och plantskoleägaren tänkt sig.


Ibland blir det fel. Plantorna är kanske felmärkta redan hos grossisten eller också blir inte frösådderna lika som moderplantan. Man har alltså inte testat dem under flera år. 
En gång köpte jag en storklocka som hade vita blommor med blå kanter. När den blommat ut spred den sina frön som gav vanliga blå storklockor.

Frösådder blir inte alltid bra de heller. Ibland köper man eller får frön där givaren inte har rätt namn på växten. Det finns mycket som kan gå fel trots att alla parter gör så gott de kan. Man blir lite besviken först men varje växt har ju sin skönhet så man glömmer snart förtreten och njuter av nykomligen.

Min "Green Envy", som inte är någon "Green Envy" är så vackert ljust grön. En pärla bland solhattar som jag verkligen är stolt över att äga. Jag döper den till "Green", det räcker så länge. Om jag väntar tillräckligt länge kanske den visar sitt rätta jag och blir lite "Envy" också. Den som lever får se.


1 kommentar:

Elisabeth sa...

Jättesnygg är den din Green ! :)
Usch vad jag vill ha fler solhattar ! Vill ha ALLA sorter och färger ! Starkt habegär ;)

Nåja...får ge mig till tåls lite..åtminstone till nästa år !

Kram
Elisabeth