Summa sidvisningar

fredag 25 september 2015

Än blommar det!


Fortfarande finns det mycket som blommar i naturen trots att hösten har kommit en bra bit på väg. Vattnet t.ex. går i grönt för algblomningen håller på än.

Maskrosor är ena riktiga överlevare. Ni har väl hört talas om maskrosbarn? En maskrosplanta kan spränga sig upp genom hård asfalt så den besitter en viss styrka som kan jämföras med människors kamp för att överleva. Om de hade varit mer sällsynta i Sverige så hade fler människor tyckt att de varit vackra. Vi kanske t.o.m. hade köpt en planta i någon växtbutik!


Gula maskrosor mot en grön gräsmatta med en blå himmel ovanför med vita, fluffiga sommarmoln, det är väl bland det svenskaste vi har i naturen. Och maskrosen är vacker i alla stadier.

Maskros i fröställning. Ingen trevlig syn för den som vill ha en ogräsfri gräs-
matta men håll med om att det lilla parasollet är vackert.
Fröna har lämnat sin "stjärna" för att leta andra hem i galaxen.
Ett ensamt frö sitter kvar och väntar på att få sprida sig till din gräsmatta!

Rödklöver ger inte heller upp så lätt. Länge, länge kan man plocka vackra buketter av den rosa skönheten som doftar av honung.


Inte väntade jag mig att hitta en smörblomma så här sent i september! 
Håll den under hakan. Om det blänker gult där, så tycker du om smör...
Så sa man när jag var barn. Vi var lättlurade på den tiden!


Den rödlila väddklinten blommar oförtrutet vidare. Påminner faktiskt lite om en höstaster.


Åkertistelns blommor är också väldigt vackra. Inte kan man tro att den tisteln är ett hemskt ogräs i åkrar och sprider sig till trädgårdarna med lättflygande frön som lämnar fröställningarna i små moln vid minsta vindpust.


Böjer man sig långt ner och letar bland grässtrån och klöverblad så hittar man den lilla spröda grässtjärnblomman som är bland de första växterna som försvinner med frosten.


Ja, det finns många vilda arter kvar att göra små buketter av. Brunört, rölleka, vicker, fibblor, johannesört m.m. När vi kommit in i oktober så brukar jag roa mig med att plocka små buketter av det jag hittar i naturen. Jag försöker hålla kvar sommaren på mitt köksbord så länge det går. Jag har så svårt att släppa den!


Inga kommentarer: