Summa sidvisningar

måndag 21 september 2015

Indigo Rose - tomat


I år har jag knutit en ny bekantskap, med tomaten Indigo Rose. Den är inte bara god, den är vacker att titta på också. Man kan nästan spegla sig i dess auberginesvarta frukter.


Den här tomaten håller sig grön på den sida som solen inte kommer åt medan "solsidan" blir svartare och svartare under sommaren. Frukterna är på mellan 30-40 gram och sitter i klasar som på en kvisttomat.


 När frukterna börjar mogna händer något. Den svarta färgen finns fortfarande där men de antar även en gul, orange, vinröd ton. De påminner lite om mogna bigarråer. Att skörda de här tomaterna är en fröjd, framförallt för ögat. Men magen får sitt också. Gissa om jag kommer att spara frön till nästa år?


Jag gör frösparandet lätt för mig. Tar fröer när jag skurit upp tomaterna, sätter dem på ett hushållspapper och skriver namnet där också. När det är dags att så, river jag loss fröna och planterar dem med papper och allt. Papperet ruttnar bort och fröna gror. Lätt som en plätt!

Idag var jag in på Farbror Gröns blogg. Han hade sticklingsförökat tomater. Tagit en toppstickling och satt i en blandning av perlit och såjord. Plantan trivs bra i ett fönster men för att undvika bladmögel under den mörkaste tiden, december-januari, så bör man tillföra extrabelysning. Kanske något att prova på? Det funkar ju även på F1 hybrider! Och så får man igång plantorna tidigt.

Vill du läsa mer? Se:
http://farbrorgron.blogspot.se/2014/01/sticklingsforokning-tomat-overvintrad.html

Inga kommentarer: