Summa sidvisningar

måndag 25 november 2013

Lärkträdshöst

Idag var det första dagen på över fyra veckor som jag orkade ta en riktigt lång promenad på morgonen. Jag har varit så orkelös i ett par veckor efter flunsan. Men i lördags köpte jag Chisan och nu tar jag några slurkar varje dag. Det hjälpte tydligen för redan på söndagen var jag lite piggare.
Men vad det händer mycket i naturen på bara fyra höstveckor!
Nu finns knappt ett löv kvar på träden. Lärkträden som brukar vara lite sena att släppa sina barr har nu tömt grenverket. I de lärkdungar jag går förbi är stigarna orange av torra barr. De som bor nära lärkträn förbannar dessa barr. De tränger in överallt och lägger sig som ett täcke över hus och bilar. Jag förstår dem för de bildar lätt ett tjockt täcke.
 
 
Rätt som det var så såg jag något gult i skogen. En kantarell! Nej, det var en falsk sådan. Jag blev lite lurad men vad gjorde det. Vackert var det och den lyste som en sol bland allt det bruna.
 
 


Inga kommentarer: