Summa sidvisningar

fredag 1 november 2013

Var försiktig men överdriv inte

I onsdags kväll kände jag hur halsen började svida lite. Något var på gång. Antingen skulle det onda lämna mig eller också erövra min kropp. Det fanns bara två utvägar. När jag vaknade på torsdagen kändes det lite värre så jag tillbringade dagen i soffan. Tittade på den engelska kostymfilmen "Emma" på dvd i tre hela timmar.
Framåt kvällen var det kört. Febern gick upp och halsen värkte så att jag knappt kunde svara när sambon försökte sig på en liten konversation. Jag började frysa och tog en tablett för att få ner febern som gick upp med några tiondels grader för varje gång jag tog tempen.
Jag roade mig med att kolla tempen på olika kroppsdelar. Munnen, armhålan och örat. För att kolla om den visade samma temperatur oavsett var man satte den. Det gjorde den fast det tog lång tid för den att komma upp i rätt temperatur när jag satte den i armhålan.
Vad jag hade för temperatur på övriga ställen var ointressant och dessutom var vår fina digitaltermometer inte avsedd för sådant bruk...

Torsdagnatten tillbringade jag i soffan i vardagsrummet för att kunna hosta och snarka som jag ville utan att störa husets herre. I dag ligger jag fortfarande kvar där. Jag har glott på tv, vilket jag egentligen avskyr att göra utan urskillning, men är man sjuk så har man inte så stora fordringar.

När man är sjuk så inser man hur bra man har det när man är frisk. Normalt så klarar man av en vanlig förkylning eller influensa utan problem. Jag är en sån som aldrig skulle ta ett influensavaccin om det inte var livsnödvändigt. Men jag blir äldre och äldre och en vacker dag så har mina kroppsfunktioner avtagit så att jag blir tvungen, för att överleva. Den dagen, den sorgen.
Idag har vi blivit så rädda för allt. Och vi skräms hela tiden upp av media som varnar oss för allt från smutsen på våra egna mobiltelefoner till att ha tandborsten på tvättstället i badrummet. Då kan faeces, alltså skit, hamna på den och du blir sjuk!

Andra typer av vacciner är däremot livsnödvändiga, som att vaccinera små barn t.ex. mot kikhosta. (Ett tag tog man bort det.) Vid späd ålder orkar man inte hosta upp det slem som bildas i lungorna när man får kikhosta och risken är stor att barnet får lunginflammation. Det var vad som hände min äldsta dotter 1974. Hon var tre månader och hann aldrig få den där livsavgörande sprutan. Det gick så långt att hon fick hjärtstillestånd och än idag har hon men av sjukdomen kikhosta. Hon fick Aspergers syndrom.
När det handlar om vaccin, tänk efter, ta reda på information och framför allt, gör det inte bara för att alla andra gör det!
Idag måste vi vara ordentligt pålästa för att förstå all påverkan vi utsätts för. Alla "säljare" av medikamenter tror att vi är dumma fån som går på allt. Är vi det?


1 kommentar:

Anonym sa...

Ett förtydligande: Det var syrebristen i hjärnan som blev följden av hjärtstoppet, som utlöste Asperger. Sen kan Asperger vara medfött eller uppkomma vid hjärnskada också.