Summa sidvisningar

måndag 20 november 2017

Från grönt till vitt till rött...

I torsdags åkte "Icebugsen" på. Asfalten blir snorhal när det frusit på under nätterna. Då är det bra att ha alternativa vägar att ta promenader på. Gångvägarna i skogen är perfekta och om det skulle vara is på vattenpölarna så ser piggarna under kängorna till att jag inte halkar.


I frostens spår framträder iskonsten. 

Isig renfana

T.o.m. vattenpölarna blir till vackra konstverk.


Inne i skogen rådde mörkret fortfarande vid morgonpromenaden men när jag kom ut på åkrarna så bländades jag av den uppgående solen. Jag var tvungen att stå kvar en stund i solljuset och insupa lite ljus till min själ.


På eftermiddagen blev det en utflykt till Åsby i Hallstahammar för att titta hur de julpyntat och för att ta en fika. I år var nog huvudattraktionen en jättelik påfågel som spred ett magiskt ljus över butiken. 



I år hade de verkligen lagt ner möda på arrangemangen!






Snart är det första advent. Det går alltid fort fram till jul. Man hinner liksom inte riktigt ställa om från höst till jul. Från det gröna till det röda.

  

  

Nu är den sista krukan inställd i boden för vinterförvaring och den sista trädgårdsprydnaden är tvättad. Husbilen är avställd och iordninggjord för vintern. Växthuset är tömt på dynor och gardiner. Vattenfallet till dammen är avstängt och slangen som producerar syrebubblor nerlagd i vattnet för att fiskarna inte ska dö av syrebrist när isen lägger sig. Nu är det vintervila. Löven hann jag inte räfsa bort men det kanske kommer lite mildare väder nån dag. Om det inte gör det så dör inte trädgården av det och inte jag heller. Det kommer ju en vår nån gång. Då man med glädje skuttar ut i vårsolen för att hitta på nåt att göra medan ljuset varar. Då kan det vara bra att det finns lite löv att räfsa!

Inga kommentarer: