Summa sidvisningar

onsdag 8 november 2017

Tyst är skogen och nejden all, livet där ute är fruset...


Precis som i dikten Tomten (Midvinternattens köld är hård...) av Viktor Rydberg är livet utanför stugvärmen fruset numera när jag vaknar. Både igår och idag har det varit mer än 3 minusgrader under natten. På morgonpromenaderna ser jag att frosten pudrat blad och löv ordentligt. 

Gullregn

Allt passar en skönhet brukar man säga och det är ju lätt att sminka en som redan är vacker. På den lilla nyponbusken vid cykelbanans kant behövdes det bara lite vitt i kanterna för att försköna och förstärka dess otroliga färger.




Snart tar färgerna slut och allt blir svart och grått. Då gäller det att hålla humöret uppe med andra inspirerande aktiviteter. Än så länge så står sig prydnadskålen ute i "sparvkrukan".


I en annan kruka vid förstutrappen har jag bytt ut den mörkbladiga ricinen och den limegröna sedum jag haft där tidigare, mot en liten gran. En sparvuggla har fått uppgiften att vakta det hela.


Sommar och höst går i varandras hand. Den sista prydnadssaken i trädgården är inte tvättad och inställd i boden än och det ligger många stora löv från tulpanträdet på gräsmattan. De bör tas bort innan vintern är här på riktigt. 


I förrgår plockade jag de sista amerikanska blåbären och lät dem bli sylt till morgonens fil ihop med de sista lingonen på torvblocken och lite bär från frysen. Jag stoppade de tre sista björnbären i munnen. Jag drog upp kålrabbi från trädgårdslandet. De flesta som var kvar hade inte utvecklat "knölar" men några av dem gick att använda. Och jag drog upp alla randiga rödbetor, kokade dem och lade in dem i lag.


Mina fläckiga tofsliljor och arisaemor torkar nu upp i sina krukor, inomhus. Sen tar jag bort det vissna och ställer in dem i friggeboden under vintern, frostfritt.

Den enda pelargonkruka jag hade i år (med tre pelargoner i olika färger) och som stått ute tills igår, frös men tinade upp inomhus och blommar nu vidare tills jag bestämt mig om jag ska övervintra eller slänga den. Det är stora beslut som måste tas!





Inga kommentarer: