Summa sidvisningar

söndag 16 juni 2013

Att tanka en dieselbil med bensin


 
"59-årig kvinna tankade dieselbil med 95%-ig bensin!" Jag måste tyvärr erkänna att det var jag. Även solen har sina fläckar. Vid Jet-macken på Brandthovda tyckte jag att den gröna slangen var den naturligaste att tanka ifrån. Förut ja, innan jag köpte min dieseldrivna bil! Jag tankade 10 liter, 20 liter, 30 liter, 40 liter och DÅ kom jag på vad det var jag gjorde! Fel, fel, fel!!!  
På andra sidan gatan låg Landrins Bil där jag köpt min dieseldrivna Subaru. Min sambo som satt vid ratten den här gången sa åt mig att vi inte kunde köra en enda millimeter med bensin i tanken. ”Gå över till Landrins”, sa han, ”och fråga dom om de kan hjälpa oss.” Jag gick dit och bekände vad jag gjort. ”Jag har ju assistansförsäkring så jag kanske ska anlita dom istället”, försökte jag. Den vänlige mannen i receptionen sa att han skulle resonera med de andra och kom ut efter en stund och sa: ”Vi knuffar bilen hitöver. Ni har väl inte kört med den?!” Det hade vi ju inte gjort tack vare att sambon visste hur illa det kunde gå. TRE män kom ut från bilfirman för att hjälpa mig att ”knuffa” över bilen till dem. Sen kom TVÅ till!

Här skjuter fyra av killarna in bilen till verkstaden medan jag går bakom
i mina högklackade och fotar

Aldrig i mitt liv har jag sett en sådan uppbackning. Jag tror inte att det bara var min kvinnliga attraktion (även om jag skulle önska att så vore) som fick dem att ställa upp. Hos Landrins verkar service sättas högst!
Sen sa en av killarna: ”Ni kan ta min Subaru som står därutanför, gratis!” Man tror inte sina öron!
Morgonen därpå var jag där igen, med några jeepdunkar till den bensin som skulle sugas ur. De ville även ha Länsförsäkringars skadenummer. För i min försäkring ingår nämligen ett tillägg att om man tankar fel bensin så täcker försäkringen följderna! Hur bra kan det va?

Mannen bakom disken på Landrins kunde inte låta bli att berätta hur dyrt det kan bli att tanka fel bensin. Han berättade att en kvinna ringt dem och talat om att hon tankat bensin istället för diesel. De sa åt henne att hon inte fick köra en millimeter med bilen. Men hon hade bråttom till ett möte och brydde sig inte om varningen. Efter ett tag så skar motorn. Kostnaden för reparationen slutade på 93.000 kr! Som tur var betalade försäkringsbolaget en del men självrisken var på 30.000 kr!
 
Redan dagen efter på eftermiddagen ringde de och talade om att jag kunde hämta bilen. Jag hämtade den och lämnade varsin flasköl till killarna samt 20 skraplotter som tack för servicen!
Denna gång hade jag tredubbel tur. Först i.o.m. att sambon visste att man inte fick köra bilen, sen att bilfirman låg tvärs över gatan och sist men inte minst att jag hade ett tillägg i försäkringen som täckte mitt misstag.
Landrins hade fyllt 15 liter DIESEL i bilen när jag hämtade den för att jag skulle kunna ta mig därifrån och bland det första jag gjorde var att tanka bilen full. Gissa om det kändes svårt! Jag tror jag läste ordet DIESEL på pumpen tio gånger medan jag tankade för att förvissa mig om att det blev rätt! 

Inga kommentarer: