Summa sidvisningar

onsdag 26 juni 2013

Med önskan om en solig sommar

Idag är en sådan där mellandag. Hoppas jag! Det har regnat och det är inte särskilt varmt ute. Jag undrar hur den här sommaren ska bli? Fast jag är inte speciellt väderberoende. Tittar aldrig på väderrapporten utan i stället ut genom fönstret på morgonen för att kolla in dagens faktiska status. Jag har ju kläder för alla väderlekar och väljer dem med noggrannhet så att jag inte ska märka av regn och kyla när jag är ute i naturen. 

Men det är klart, allt blir så mycket enklare när solen skiner och man behöver inte betala för sina  D-vitaminer.

Sommaren blir som den blir. Jag kan inte påverka den åt något håll. Men en sommar som var solig och torr var sommaren 2006. Då skrev jag dikten nedan. Lycklig är jag som har sjövatten i en ledning från Mälaren upp till tomten. Jag kan vattna hur mycket jag vill även torra somrar. Därför använder jag ingen gödning (annat än till det som växer i krukor och några av mina grönsaker).

 
Sommaren 2006

 Till solsken jag vaknar var da’

för trädgården inte så bra.

Torr är varenda kruka

och jorden så hård att bruka.

 

Men tack vare sjön där jag bor

finns hopp för allt som här gror.

Ett livselixir från paradiset

sätter sprutt på det torra ”riset”

och jag nästan hör

hur växterna ropar i kör:

”Tack fröken Rosa för supen

som kommer utifrån Mälardjupen!”

Inga kommentarer: