Summa sidvisningar

lördag 22 juni 2013

Midsommarlust

Campanula cochleariifolia
Midsommaraftonen är över för den här gången och nu är vi mitt i den svenska sommaren. Sommar för mig är när det är varmt och skönt även när det är molnigt. Så var det i går och så är det idag. Utanför huset, på framsidan i den torra, steniga rabatten breder den lilla blå dvärgklockan ut sig som en blå forsande älv som spränger sig fram i en stenig dalgång.

Den härligt mjuka ullfibblan har haft sin storhetstid men bladverket kan man njuta av länge än.
 
Hieracium villosum
I samma rabatt finns den av mig sådda aklejan "Green Apples". Dess knoppar är limegröna och den fyllda blomman är vackert, rent vit. Som en balettkjol.
Aquilegia vulgaris Green Apples
Bredvid "Green Apples" står en förmodligen självsådd variant. Eller också har jag köpt en planta någon gång vilket jag sen glömt bort.
Aquilegia vulgaris. Sort?
Aklejor är promiskuösa. De korsar sig gärna och ofta. De kan bli precis hur som helst. Men några enstaka sorter, som "Nora Barlow" t.ex. får likadana avkommor som moderplantan.
Aquilegia vulgaris "Nora Barlow"

Jag trodde att "Green Apples" var likadan men tydligen ville den klä sig i en lite mer sedesam variant av kjol som inte avslöjade för mycket.
Midsommaren är full av lust och fägring. Så även aklejorna som liksom människorna gärna dansar med grannens partner...

Inga kommentarer: