Summa sidvisningar

söndag 16 juni 2013

Bloggfrånvaro en hel vecka p.g.a. åska


I söndags drog ett riktigt åskväder över Ekbacken. Blixten slog ner i ett hus på området men inga stora skador som följd vilket var tur. Hemma hos oss slutade larmet fungera och routern dog. Att klara sig utan internet numera är svårt. Jag har fått klara mig utan i en hel vecka!    

Vi ringde Verisure (larmföretaget) på söndagen. De kom redan på tisdag e.m. och fixade den trasiga centralen. Kostnaden för det tog vårt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) eftersom vi råkade ha ett tillägg på vår hemförsäkring som garanterar ersättning vid åsknedslag m.m. Och Verisure betalar upp till 3.000 kr av självrisken! Under tiden reparatören var hemma hos oss så fick vi reda på vad det skulle kosta. Min sambo ringde Länsförsäkringar och berättade vad som hänt och kostnaden för det hela. En tillmötesgående försäkringskille talade om att vi kunde reglera detta på en gång. Han betalade ut beloppet minus självrisk. Mail skickades på hela händelseförloppet. Min sambo vidarebefordrade mailet till Verisure med en förklaring om vad som hänt och att vi ville få självrisken betald av dem. Inom en halvtimme hade min sambo fått svar från Verisure att pengarna kommer att sättas in på kontot. Snacka om service!



När regnet dragit över så åkte vi till Café Fornborgen i Tumbo för en fika. Där lyste solen. Ett trevligt ställe med café, liten shop, pubaftnar för medlemmar, olika evenemang m.m. Det är andra året som caféet är öppet (lördagar och söndagar 11.00-16.00) och man planerar även att rusta upp det gamla hus som står på tomten och som har varit en vägkrog för länge sedan. Karl den XI har tydligen gästat den en gång.

Det jag kunde bidra med var att artbestämma några växter som växte i närheten av det gamla huset. Jag kan också framöver bidra med lite gammeldags växter från min egen trädgård, som rosenmalva, stjärnflocka m.m.
 

Under sommaren säljs min bok ”Naturligt eller övernaturligt?” i caféet och vi spånade även om en författarkväll i augusti då jag presenterar min bok och skådespelerskan Yohanna Idhe läser valda stycken ur boken. Trevligt!

 

Inga kommentarer: