Summa sidvisningar

tisdag 4 juni 2013

En magisk dag

En magisk och lite underlig dag.
På morgonen träffade jag en tjej på jobbet som suttit och kollat in Blocket. Hon tyckte inte att det var något speciellt där så hon tröttnade och satte fingret på sajten och lät den rulla neråt. Den stannar vid min annons om klädhängare med smidda krokar! Hon känner igen mitt namn och förundras över att just den annonsen kom upp av alla hundratals.
Sen e.m. väntade jag två köpare av andra grejer jag hade till försäljning på Blocket. Först kommer ett par och vill köpa min batteridrivna sekatör. Tjejen blir helt hänförd över mina växter och min trädgård. Hon behöver lite plantor till sin trädgård. Hon och hennes killkompis kommer i snickarbyxor. Jag är klädd likadant. När hon visas runt i trädgården så får jag nästan avvisa dem för att nästa köpare kommer. Då visar det sig att båda tjejerna är från Brasilien. De börjar prata portugisiska med varandra. Jag står förundrad och lyssnar när de får kontakt. De pratar om Facebook m.m. Den sist anlända brasilianskan (med man) blir också helt hänförd av mina växter för de har precis köpt en koloniträdgård på Hälla. Innan hon gifte sig hette hon Galldin! I en annan del av världen. I Sverige bytte en man ett vanligt son-namn till Kalldin i mitten av 1800-talet.
Deras lilla chihuahuatik och vår dubbelkorsning springer runt som galningar i vår trädgård. Vår hund är lite svartsjuk men skärper till sig när husse "talar" om för honom hur han ska bete sig mot gästen. Det slutar med att den lilla chihuahuatiken sitter mellan sambons knän och låter vår hund stå en bit bort och ångra att han inte tog mer plats medan tid gavs!
Den brasilianska tjejen och jag har mer gemensamt än vi kan tro. Jag är "författaren" som redan givit ut ett par böcker och hon är den som har en bok i huvudet men ännu inte fått ner den på pränt. Hon behöver en spökskrivare!
Hon behöver lite växter också. Och blir fascinerad av min diktsamling med tre generationers ungdomsdikter. OCH hon har kanske några historier att berätta till min bok om övernaturligt, del 2. Vi bestämmer att träffas på deras kolonilott på en kopp kaffe någon gång i sommar. 
Ibland är det otroligt vilka vändningar livet tar. Det är som om vissa händelser bara måste inträffa, för de kanske har någon betydelse för alla inblandades fortsatta liv.

Idag skulle min mamma ha fyllt 87 år. Kanske har hon en del i vad som hände idag. Ibland undrar jag om jag får en liten putt i rätt riktning då och då. Livet är fyllt av överraskningar varje dag. Det gäller att försöka se sammanhangen och göra något bra av dem. Det är väl det som är meningen!
 

Inga kommentarer: