Summa sidvisningar

onsdag 13 augusti 2014

Nu ska stenpartiet bort


Nu ska stenpartiet bort. Vi har andra planer för platsen längst ner på tomten. Under någon månad har jag sakta men säkert grävt upp små plantor där, som jag vill spara. Idag har vi lossat alla stenar som omger partiet. Och placerat ut dem på olika ställen på tomten där de kan tillföra något. Stockarna som låg bakom partiet som en mur är kapade i lagom bitar och körda till återbruket.
Vad blir nästa steg? Kanske att gräva upp rötter från en nedsågad bok, ormbunkar, grenastrar och ormöga samt en hel del kvickrot och fingerborgsblommor.

I det lilla, lilla hålet mellan två stockar spirade en stor och hög krollilja. När stammen lösgjordes från stockarna och jag började gräva för att få upp löken så blev jag mycket förvånad. Vilken jättelök den hade bildat!


Jag har grävt upp många krolliljelökar men ingen har varit i närheten av den här bamsen! Jag grävde ner hela klumpen på ett annat ställe men jag hade lika gärna kunnat plantera varje litet fjäll för sig, för varje sådant ger upphov till en ny lilja. Men nu vill jag ha den kvar just så här stor och pampig.
Jag ser fram emot blomningen nästa år!

Inga kommentarer: