Summa sidvisningar

söndag 31 augusti 2014

Skördetid

Nu har jag gjort ringblommesalva av årets ringblommor, jag har skördat och torkat citronmeliss och pepparmynta till te. Citronmeliss är lugnande och pepparmynta är uppiggande så man kanske inte ska ha örterna i samma te. Om man inte vill bete sig lite schizofrent förstås.
Jag har även torkat citrontimjan, vanlig timjan, grönmynta och oregano. Bara för att jag tycker om att känna de ljuvliga dofterna medan jag klipper och rensar dem. Är man som jag intresserad av växter så hör sånt liksom ihop. Man får en anledning att gå ut i trädgården en solig dag, sätta sig vid örtsängarna och frisera plantorna.
Det är precis samma känsla med ringblommorna som sen blandas med livgivande olivolja och välgörande bivax. Det naturliga är och har alltid varit bäst. Om man försöker göra om det naturliga till syntetiskt så tappar man den explosion av olika samarbetande ingredienser plus att man kanske tillför onödiga och onyttiga saker som konsistensgivare och annat onaturligt.


Det är samma sak med chaga/sprängticka, den är bäst "äkta". Då får man ut mest av den. Under sommaren så har vi hittat några sådana. Jag och sambon dricker chaga varje morgon och vi har blivit så pigga. Inget känns omöjligt längre. Jag har blivit bättre i min psoriasisartrit och är mer rörlig. Även den yttre psoriasisen. Och hår och naglar växer som sjutton. Det här är en mirakelsvamp. Jag har inte vetat om att den fanns förrän i midsomras trots att den använts i tusentals år. Man hittade t.o.m. sprängticka i "ismannen" Ötzis lilla medicinalväska. Han hittades fastfrusen i den italienska alperna för en del år sen. Han är ungefär 5.300 år gammal men visste att den här svampen var magisk! En del säger att man får evigt liv av den. Jag är glad om jag kan få ett liv, av den.

Ötzi levde c:a 3.300 år före Kristus. Vad använde
han sin sprängticka till? Jag skulle vilja veta.

Inga kommentarer: