Summa sidvisningar

lördag 16 augusti 2014

Stenpartiet - del 2

 

Arbetet med att ta bort "stenpartiet" längst ner på tomten fortsätter. Sambon tycker inte att det tar sig men det ser man ju att det gör om man tar ett foto när dagens arbete är slut.
Den lilla kullen är klar (till vänster). Vi valde, så långt det var möjligt, att försöka behålla magnolian "Yellow bird" på sin ursprungsplats.


Den ville vi inte gärna flytta. Så det blev en kulle med nämnda magnolia och en forsythia. Runt magnolian har jag planterat rosenmynta och två olika hostor/funkior har också fått en framträdande plats där. Det är två "rariteter" som jag ville lyfta fram.


Rosenmynta - Calamintha grandiflora

Alltså försvinner kvadratmeter efter kvadratmeter av partiet. Mycket av den jord som blir över använder vi på andra ställen i trädgården. T.ex. några ställen där jag valt att lägga igen rabatter och så gräs istället. Och att göra fint längst ner på tomten, en del som jag annars inte lagt så mycket vikt vid.

Under stenpartiet ligger massor av skräp. Tegelpannor, tegelstenar, järnskrot, korkmattor, spikar, glas... Ett helt lass med sånt plus ogräs och rötter ligger sen i morse på återbruket för vidare användning.
Sambon har arbetat ihärdigt idag medan jag har tagit hand om mina uppkrukade växter. Hällt bort regnvatten från faten, klippt bort gammalt och visset m.m. Så jag känner mig riktigt nöjd med mig själv. Det borde sambon också göra!
Belöningen blir en trädgårdsfest hos ett par grannar/vänner ikväll. På dansbanan vid allmänningen spelar Ryders under kvällen så det blir väl en tur dit och en svängom kanske. Så nu gäller det att få bort värsta smutsen från kroppen så inte flugorna från Mälarenergis sopor får nåt att gotta sig i!

1 kommentar:

Eva sa...

Oj vilket arbete, men det blir säkert bra! Tar man bara bit för bit så...