Summa sidvisningar

onsdag 13 september 2017

Skog och svamp

När man vill ut i naturen och ingen vill följa med, vad gör man då? Man har två val, att stanna hemma eller ge sig iväg ensam. Så jag gav mig iväg redan på torsdagen. Ensam. När husbilen hade kommit på plats så spreds en frid i mitt sinne. Sjön låg spegelblank och det var totalt tyst. Jag kunde nästan höra mina tankar...


Jag satte mig att titta ut över sjön. Och inte göra nånting alls. Ett par lommars ödsliga läten passade perfekt in i bilden av stillhet och ödslighet.


När himlen är lite molnig och i ett speciellt sken så får grönskan ett speciellt ljus. Just så var det den här torsdagen, ute i skogen vid sjön. Sååå underbart vackert.


Efter en kopp kaffe vid strandkanten gick jag upp i skogen för att leta svamp. Jag hittade de giftigaste. De kommer i olika kulörer. Men de är de vackraste!

  

Röda flugsvampar kan se ut hur som helst. Som den här clownnäsan.

Svampar finns i alla färger och former. Den ena vackrare än den andra. En del är ljuvt rosafärgade, andra mörkröda med en "hud" som sammet.  

  

I år är det gott om Karljohan. Jag förundras över att det inte hunnit bli så mycket mask i dem än men regnet kom ju sent, så de har väl inte hunnit med. Och det gör inte mig någonting!


Svampar kan växa nästan var som helst. Trädsvampar är oerhört vackra.


På fredagen kom sambon över och ena dottern kom med barn och husvagn efter jobbet.
- Jag måste bada och lägga ut på Facebook! sa hon på lördagen. 


Iförd bikini stod jag med kameran i högsta hugg och väntade på att hon skulle komma ner i vattnet. Jag hann bli kall och började huttra innan hon äntligen hade doppat hela kroppen. Sen dög inte fotona! Så hon skulle ner i sjön en gång till!
När det äntligen var min tur så gjorde jag processen kort.


- Jag vill bada med dig mormor, sa lilla J. När hon sen doppat fötterna i sjön sa hon: - Det är ju vidrigt!
Men man vänjer sig snabbt och faunan i sjön fascinerade när hon fick syn på en liten svart insekt med klor.


På lördagen kom det någon regnskur och sambon tröttnade och åkte hem. På söndag förmiddag drog dottern iväg hemåt till gymnastik och andra aktiviteter. Jag tog några turer till i skogen och hittade ännu mer Karljohan. På eftermiddagen lämnade även jag skogen och stillheten. 

Hemma ligger nu skivor av Karljohan och torkar på tidningspapper. I rumsvärme torkar de snabbt. Speciellt i köket där luftvärmepumpen är på. Samt i ett annat rum där vi har golvvärme.


I veckan har jag hunnit med två kortare utflykter till skogen. Igår med syrran, idag ensam. I skogen finns en enorm artrikedom vill jag lova. När jag stannade och fikade kunde jag inte låta bli att "måla" lite grann.


Den här vackra flugsvampen föll mig i smaken. Som en sol, som universum, som...
Naturen upphör aldrig att förvåna. Måtte hösten bli lång och fin!



Inga kommentarer: