Summa sidvisningar

tisdag 5 september 2017

Växter, svamp och syltad pumpa

Nu har det varit tätt mellan marknaderna. Tre stycken inom två veckor. Jag väljer med omsorg vilka jag vill delta i, för att orka. En mysig marknad som jag inte vill missa är Medåkers som alltid hålls sista söndagen i augusti. En trevlig marknad ute på landet med honung, grönsaker, skinn, pyssel, saft och sylt, mat, fika m.m.


Första lördagen i september är det fest i Enköping då alla Enköpings parker fylls med växter och mat. Jag var med där för första gången i år och det var en strid ström av besökare. Sista timmen kom ett "onödigt" regn som gjorde allt vått och smutsigt. Men med hjälp av min personlige assistent och tillika sambo så flöt allt på bra ändå.


Dagen därpå hade Vallby friluftsmuseum höstfest. Trädgårdsamatörerna brukar vara representerade och vi försöker värva nya medlemmar till föreningen. 

Christina Gustafsson, styrelsemedlem, pratade med många intresserade under dagen.

Mina två bord.

Ingegerd Kilarne Holm

På måndagen fick vi en välbehövlig paus. Vi tog husbilen och åkte till Sörstafors  och ett av våra fyra barns familj. Pappan är kock och tycker om att göra lite speciell mat. Så det blir oftast inte EN rätt, utan TIO olika smakupplevelser. Vi fick prova på hur det var att äta några rätter på skrynkliga och krispiga fat av rispapper, vilka åkte in i mun de med!


På vägen hem idag kunde jag inte låta bli att ta en kort sväng in i en av skogarna vi passerade. Bara för att se om herr Karl Johan har behagat visa sig.
Svampar är vackra skapelser och jag kan inte låta bli att beundra dem.


  

En flugsvamp t.ex. kan se ut hur som helst. Man tror nästan inte att det är samma sort!

   

På min lilla, korta promenad fick jag bekräftat att Karl Johan anlänt, efter de sista regnen. Jag hittade tre stora exemplar. Utan ett enda maskhål! Nu ligger de på tork.
I morgon ska jag nog ut och kolla efter fler.


Sen igår förmiddag låg en pumpa och drog i ättikslag hemma. Den tog jag itu med vid hemkomsten, lät rinna av och kokade bitarna genomskinliga i sockerlag. 


Voila!


MITT RECEPT PÅ SYLTAD PUMPA:
Låt pumpan, som delats i små bitar, ligga och dra ett dygn i ättikslag. (2 delar vatten, 1 del ättika). Låt pumpan rinna av och koka den genomskinlig i en lag av 7 hg socker och 3 1/2 dl vatten. Ta ur pumpan och koka enbart lagen tills den tjocknar lite. Blanda och häll upp på burkar.



Inga kommentarer: