Summa sidvisningar

tisdag 13 februari 2018

Fina vänner växer inte på träd men kanske på en orkidéstängel!

Idag blev jag upphämtad av en av mina bästa vänner. Hon tog med mig till Hallstahammar för att bjuda mig på räksmörgås och kaffe på Åsby trädgård. Bara för att hon tycker om mig. Vad säger man om det? Det är bara att tacka och ta emot och njuta. För visst vill man väl sina vänner allt gott och då vill man ibland ge dem en liten present eller bjuda på något gott. Man blir nästan lite irriterad om de inte tycker att de är värda det. Så jag lät bli att protestera typ "Inte ska du väl...", "Inte behöver du...". Jag bara njöt av dagen.

Efter räksmörgåsen, som jag ska bespara er foto på, så blev vi stillastående vid en helt underbar orkidé. Vännen tvekade lite. "Ska jag köpa? Eller inte? Onödigt? Men den ÄR ju så vacker..."



När jag såg in i djupet på den lila blomkalken kunde jag nästan känna den tropiska fuktigheten som dröp från höga träd där apor satt och skrek och höra frasandet av stora, färgglada vingar ovanför våra huvuden. Doften av fuktig mylla och ruttnande växtdelar ur vilka olika orkidéer i alla regnbågens färger letade sig uppåt, uppåt. Mot ljuset ovanför den täta och nästan ogenomträngliga växtligheten nere vid marken.

Där stod vi båda och beundrade den lila skönheten en bra stund medan kryddiga men milda doftslingor kittlade våra luktsinnen. Färgerna och formerna triggade igång våra hjärnor. Kanske skulle man hem och börja på en ny tavla? Men vilken av färgerna skulle jag välja? 








Direkt efter utflykten satte jag mig vid staffliet hemma och gjorde färdigt en tavla till. Ibland kan det räcka med en färg eller bara ett intryck för att få igång en.

Den 15 februari börjar Orkidédagarna på Åsby. Jag beundrar dem bara på håll, tänker inte köpa några. För jag vill inte ha mer än några få krukväxter på mina fönsterbänkar. Jag satsar på rabatterna istället. Där tillbringar jag hela somrarna. Under vinterhalvåret vill jag kreera på annat sätt.

Idag är det fettisdagen och då ska man ju äta semlor men inte orkade jag med en sådan efter den mastiga räkmackan. Men ett par kanelbullesemlor och en påse kardemummaskorpor från Håkans konditori i Hallstahammar står nu och väntar på bänken i köket. De kommer att förgylla förmiddagskaffet i morgon.

Inga kommentarer: