Summa sidvisningar

måndag 12 februari 2018

Vårljud och akrylblomster

 Nu är naturen i full gång. Även en gråmulen dag då solen inte visare sig så sjunger talgoxarna sina vårsånger och nötväckan låter höra ljudliga pip från dungarna. Isen är nu tjock och lockar ut fiskare med snöskotrar och fiskedon. Det i sin tur lockar de bredvingade havsörnarna till kanterna på vakarna där de, om de har tur, kan hitta lite fiskrens.

I söndags behövde jag lite syreutbyte så jag gick ut till äppelträdet och började klippa det. Jag brukar ge upp efter c:a en timme, då kroppen fått nog av statiskt arbete. Jag tar lite i taget då och då för att inte få några nya inflammationer. Jag har lärt mig att lyssna mer på min kropp än på mitt ego...

Äppelträdet färdigklippt 2017

Alla grenar som strävar uppåt och i kors ska bort och det som blir kvar kortas oftast in. Kvar blir ett skelett, så långt ifrån ett frodigt äppelträd som man kan komma. Men under sommaren står det där igen som ett jätteparasoll som skuggar oss under varma dagar.


Förra året blev det inte många blommor på det här Maglemerträdet och vi fick bara tre äpplen så i år hoppas jag på större skörd till äppelpajerna. Det är inte många blommor i trädgården som kan mäta sig med äppelblommens skönhet! De börjar i mörkrött och övergår till rosa i olika styrka och avslutar blomlivet som vita snöflingor på gräsmattan.


Måndagarna är målardagar som jag tillbringar hemma hos min syster. Vi målar och pratar från förmiddag till kväll med lite avbrott för fika och vi har det så avspänt och trevligt. Det är som meditation att sitta och dutta med färger på pannån.

Idag blev en av de tavlor jag påbörjat tidigare klar och en annan påbörjad. Även om motivet från början är något helt annat så slutar det alltid med att växter i blom flyttar in någonstans på tavlan.



Inga kommentarer: