Summa sidvisningar

måndag 6 juli 2015

Återbruk av lastpallar


Lastpallar är väldigt praktiska när man ska forsla material av olika slag. Fördelen med dem är att man t.o.m. kan sälja tillbaka dem till företag som köper upp sådana. 
När vi byggde växthus så köpte vi betongstenar som levererades på en lastpall. Det var i oktober förra hösten. Tills för några veckor sen stod den tomma lastpallen utanför planket på vår tomt. I väntan på att bli bortforslad. Men jag kunde liksom inte släppa den för jag hade sett att man kunde göra hyllor av dem. Så fick jag höra att en väninna hade kommit över en av de mindre lastpallarna. Hon hade tänkt lite annorlunda. 


Istället för att spika hyllor OVANPÅ det utstående underredet (tre stycken) så spikade hon fast hyllor UNDER dem. Så att hon fick små "planteringslådor". Sen fodrade hon lådorna med plast innan hon planterade växter där. Tänk så roligt det är när det finns olika lösningar på samma idé!

Jag tänkte annorlunda och ville ha hyllor där jag kunde ställa krukor med fat. Jag började med att förflytta lastpallen. En stor sån väger multum! Jag "välte" den framför mig tills den kom dit jag ville. Den var 120 cm bred och jag behövde tre hyllor som skulle sticka ut ungefär 20 cm totalt. Ibland är det roligt att göra sina projekt från början till slut utan inblandning av någon med specialkompetenser, t.ex. snickare (sambon är ju en sån!).
En dag när han jobbade åkte jag iväg till en byggfirma och hittade "billiga" hyllor. De skulle ju vara lite ruffa. Nästan genast hittade jag hyllplan som passade. På hyllan stod det att de var 240 cm långa. Perfekt! Jag skulle få ut två hyllplan av varje. 
Jag gick fram till killen som mätte före betalning. Jag frågade om han kunde dela dem på mitten. -Ja, sa han, det är inte så mycket kunder så det kan jag hjälpa dig med. Men vi har ingen kap så jag måste såga.
Vad spelade det för roll, för om jag hade kapat dem hade jag sågat med vanlig såg. Han mätte ut 120 cm på hyllan och sågade båda hyllplanen. Utan att jag ens behövde blinka med ögonfransarna!

När jag kom hem upptäckte jag att de kapade hyllorna var olika långa! På förpackningen stod det att de var 350 cm totalt! Lurad... Men det skulle aldrig falla mig in att gå och klaga. Jag hade ju fått mer hjälp än jag kunnat drömma om. Den hjälpsamma killen kunde lika lite som jag veta att hylletiketterna var felmärkta. Det här skulle jag fixa ändå. Vad spelade det för roll om en av hyllorna var 5 cm kortare på varje sida. Lastpallen i sig var ju inte speciellt välgjord. 

Sen återstod spikandet. Med lite möda fick jag fast de tre hyllorna. Lastpallens trä var så hårt så spikarna böjde sig på flera ställen! Men, ingen såg hur jag slet, resultatet blev ju bra. Sen målade jag hela hyllan svart eftersom det går i färg med vårat hus och bodar. De är röda med svarta knutar. 


Jag är mycket nöjd med resultatet men en sån här vanlig, stor lastpall är riktigt tung. Ska den sättas upp på en vägg måste man tänka sig för. Jag behöver inte ha den upphängd utan jag tror att jag ska nöja mig med att låta den stå på marken. Men jag måste se till att den inte vickar. Kanske med hjälp av någon typ av förankring i väggen på friggeboden. Kanske kan man sätta fast den precis som man gör med bokhyllorna inomhus. 

Att återbruka är så himla tillfredsställande. Och att göra saker själv, från början till slut tar återbruket till ännu högre höjder. Man känner sig så jäkla duktig!


Inga kommentarer: