Summa sidvisningar

söndag 5 juli 2015

Hönsloppis i Långshyttan

Det finns loppisar och det finns LOPPISAR. Vill du se en riktig loppis ska du åka till "hönsloppiset" i Långshyttan. I helgen besökte jag och sambon kompisar som har sommarstuga i Stjärnsund. Det har blivit en tradition att åka dit en gång om året för att ha mysigt ihop och bl.a. besöka den berömda marknaden som hålls varje lördag från helgen efter midsommar till långt in i augusti. Den här gången gjorde vi en liten runda i trakterna och gick in på några olika loppisar. Vanliga loppisar, precis som de brukar se ut överallt. I nästan 30-gradig värme var det ingen särskild angenäm upplevelse. Men jag gjorde nåt enstaka fynd i alla fall. När vi kom till "hönsloppiset" utanför Långshyttan då glömde jag hettan. Vilket ställe!


Jag förflyttades till en annan plats och en annan tid. På den här gården stod bodar och gamla husvagnar uppställda. Där det fanns plats för ett skjul, där stod det ett skjul.


 I dem alla förvarades saker. Här trängdes krukor och glas med verktyg, möbler, tyger, mattor... Högt och lågt och däremellan!

Porslin och glas. En av hyllorna...

Verktyg "en masse"

Kastruller och köksredskap på hyllor uppsatta i
en gammal husvagn.

Här fanns så himla mycket saker så man såg inte "skogen för alla träd". Jag gick in i varenda skrymsle och vrå. Överallt fanns det prylar. Där jag gick fram svajade golven under mig. Vi bestämde oss för att gå upp på övervåningen i ett gammalt skjul. Vi passerade den gamla trappen upp, kom upp till övervåningen och önskade att vi aldrig tagit stegen ut på golvet där. Det var ett gammal, gammalt hus och golven var belagda med nyare faner. När kommer underlaget att bestämma sig för att ge vika? Det var bara en tidsfråga. Kanske idag? Kanske skulle vi bara ha gått upp en i taget?
När vi såg skyltarna som ägaren hade skrivit så glömde jag nära-döden-upplevelsen.




Visst är det underbart med udda människor och udda upplevelser! Vi gick så småningom därifrån. Hönsen och tupparna som gick omkring bland grejerna och husen kacklade bakom oss. T.o.m. att trampa i hönsskit kändes helt ok. Det är ju faktiskt en trädgårdsnörds största energikälla!

Inga kommentarer: