Summa sidvisningar

fredag 17 juli 2015

Min nya liljerabatt

 

En liten idé grodde i mitt huvud under försommaren. Söderrabatten blev jag aldrig nöjd med så varför inte passa på att göra om den när vi skulle måla den sidan på huset. Som ni kommer ihåg så var läget för att måla inte det gynnsammaste då. Under några få varma dagar hann sambon tvätta av väggen men målningen fick vänta i flera veckor p.g.a. det dåliga vädret. Då passade jag på att gräva bort nästan alla växter i den rabatten. Jag sparade bara ett vitt löjtnantshjärta på ena sidan och ett vanligt löjtnantshjärta på den andra. Jag hade en plan! Rabatten skulle bli en fristad för många av mina liljor. Det är rätt praktiskt att ha växter av samma slag bredvid varandra. De fordrar ju samma skötsel.

Jag är inte förskonad från liljebaggar men här räcker det med att kasta en blick när jag går förbi så ser jag de röda marodörerna. Och krossar dem mellan mina nypor. 


Har du lyssnat på vad de har att säga någon gång? Ta en liljebagge och håll den intill örat och du kommer att höra hur den ber om förskoning. Jag gjorde det en gång men gör inte om det igen. Jag får så dåligt samvete!
Nyligen fick jag höra att det finns ett bekämpningsmedel mot liljebaggar som heter Calypso. Det sägs vara bra och håller baggarna borta från våra liljor. Men än så länge så klarar jag mig utan. Jag bekämpar dem hellre "mekaniskt".

Här kommer ett urval av de liljor som blommat ut och som blommar just nu i den här nya rabatten.




Grand Cru


Lilium pumilum - Korallilja

Arabian Night

I år är alla liljor flyttade och i rabatten finns massor med små självsådda liljor som jag hittat i mina andra rabatter. Nästa år när de etablerat sig ordentligt så förväntar jag mig en prakt utan dess like. En liljeexplosion! En Trädgårdsamatör måste ha tålamod men blir ibland rikt belönad när allt funkar som det ska. 

När det gäller mina trädliljor, de som kan bli 1,60 m höga, så behöver jag inte vänta så länge. Två av de jag köpte i fjol har gått i knopp. Enorma knoppar. Jag väntar med spänning på resultatet.

Antingen blir det här en Altari eller en Satisfaction. Det är de enda träd-
liljor som jag hittills skaffat. Men jag lovar, det blir fler...

Inga kommentarer: