Summa sidvisningar

torsdag 23 juli 2015

Skördetid

Nu är det skördetid. Idag plockade jag 17 dl hallon och frös in i små förpackningar till vinterns sylt och som färska bär till morgnarnas fil. Igår var ett par grannar på besök. Vi fick dill som jag hackade. Stjälkarna sparade jag till inläggning av den smörgåsgurka som vi brukar göra varje år. Jag stöttade och band upp tomaterna i växthuset. Oxheart och 2-kilos. Jättetomater som verkar trivas i växthus istället för på friland. De är redan mer än 1 dm stora. 


I växthuset har jag även gurka. Chinese Schlangen. Långa, smala gurkor. Idag skördade jag den första. Krispig och jättegod!


En melon, en liten ynklig planta inköpt på Plantagen för någon månad sen sprider sig som kvickrot inuti det varma växthusklimatet. En gång för något år sedan odlade jag en melon utomhus mot bodväggen. Jag lyckades få en enda melon som mognade vidare inomhus efter skörd. Den var söt och jättegod. I växthuset kommer det att bli fler!


I växthuset mognar även chili "Christmas Bells" en efter en. Jätteträdet från 2014 ger en jätteskörd i år.


Ärtorna Blauwschokker når över mitt huvud nu. Jag älskar ärter och tar de "matade" varje dag och äter dem precis som de är. Krispiga och fräscha.


I trädgården finns en hel del som går att äta och jag bestämmer mig för att göra en 20-ingrediensers middag till sambon och mig. Jag har gjort såna förut och det är verkligen mindfulness att äta dem. Man äter varje ingrediens för sig och smakerna kommer till en, en och en efter varje tugga. Framför allt är det en fröjd för ögat att äta på det här sättet. Det ser komplicerat ut men är hur enkelt som helst. Man tar det man har i kylskåpet och skafferiet och lägger upp ingredienserna som man behagar.


Det här kallar jag "solens mat". För att det är så nyttigt att få i sig så många ingredienser. De flesta av dem är raw food, direkt från trädgården. Ekologiska, färska, fulla med vitaminer och mineraler...


Vad passar bättre till "solmat" än "Solens vin"! Bo Hagström har verkligen lyckats välja ut ett vin som är gott. Riktigt gott!

"20-ingrediensers mat" som den såg ut just idag:
Gurka
Tomat
Persilja
Gräslök
Ärtor
Morötter (hyvlade)
Ängssyra
Plocksallad
Machesallad
Rödlök
Rättika
Gurkört
Rosblad
Styvmorsviol
Ringblomma
Fefferoni
Smörgåsgurka
Tranbär (torkade)
Aprikoser (torkade)
Ostskivor
Brödsticks m. smak av basilika och tomat
Kronärtsskocka (kokad i saltat vatten 40 min)
Smör och flingsalt att doppa kronärtsskocksbladen i.
Paprikasnacks med fyllning av Cantadou färskost med pepparrot, blandat med gräddfil och ajvar relish. Ugnsgräddade i 15-20 minuter. 

Recept är till för att göras om så det passar ens egen smak. Gör din egen "solmat". Ta det du har hemma. Märkvärdigare behöver det inte vara. Det är mångfalden som gör det. Jag lovar, du gör succé, vad du än lägger på tallriken. Man äter med ögat, inte med magen!



Inga kommentarer: