Summa sidvisningar

söndag 2 augusti 2015

Blek och vanlig kantarell

Nu kan jag lite mer om kantareller. Man lär så länge man lever...
Häromdagen fick jag lite mer information av en svampkunnig person på tv. Jag fick svar på mina undringar. Jag och sambon har ett hemligt svampställe på Ängsö. Där är kantarellerna tidiga om det inte är en torr sommar. De växer på mark som annars inte är "normal" hemvist för dem. De är dessutom bleka och köttiga. Nu vet jag hur det hänger ihop, det är två sorter.

De två kantarellerna till vänster är "blek kantarell", den till höger är en "vanlig".

Den bleka kantarellen trivs bland hassel, ek m.m. Den är tidig och köttigare än den vanliga kantarellen. Den vanliga växer i granskog, är gulare och tunnare, både stjälk och hatt.
Men de trivs ihop ibland. På min morgonpromenad med hunden i fredags morse gick jag direkt till mitt eget hemliga kantarellställe vid Sundänge campingplats för att kolla svampstatusen. Det har varit en fuktig sommar, det är ingen överdrift, till glädje för svampsläktet. Stället var fullt med både bleka och vanliga kantareller och alla var stora och välväxta. Vilken dröm att få ta hem dem och göra kantarellmackor. 
Denna höst lär man inte lida brist på dem, det kryllar av dem i skogarna!


Inga kommentarer: