Summa sidvisningar

tisdag 18 augusti 2015

Skördetid


Jag älskar att skörda. Inte i stor skala men i det lilla. Att gå ut i trädgården och komplettera middagen med egna primörer är lycka och rikedom för mig. Jag är ju född på hösten så jag kanske har det i mig från bröstmjölken. 

De lila ärterna "Blauwshocker" blev manshöga och har nu böjt sig ner över spaljéerna. Jag plockar många varje vecka. Ännu har jag bara ätit dem råa. Jag älskar ärter så det blir inga kvar till nåt annat!
Gurkan "Chinese Slangen" hänger nu på minst 3-4 plantor. Alla blir inte smala, de i växthuset blev jättetjocka. Kanske har de det för bra där. De jag odlar utomhus i krukor blir smala och taggiga. Men taggarna borstar jag bort i samband med att jag tar in och tvättar av dem.
Chiliträdet "Christmas Bells" ger massor med frukt. Trädet är gigantiskt. Når ända upp till taket på växthuset och har 100-tals blommor. Det både blommar och ger frukt vartefter. För den som inte är så förtjust i stark mat så passar den här chilin bra. Om man tar bort kärnor och membran så känner man nästan ingen styrka alls. Jag föredrar mycket starkare chili så jag låter allt sitta kvar och hackar dem som dem är i sallader och annan mat.


Sen var det det där med tomater. Jag tycker det är kul med annorlunda sorter och storlekar än de vanliga röda. I växthuset har jag Oxheart som ger stora frukter och en som ska ge 2-kilos. Ännu har de inte nått den vikten men de är köttiga inifrån och ut. Igår gjorde jag paj på dem. Ihop med gräslök och ost. 

Green Zebra är en fin tomat som är grönrandig. När den mognar går den i gult.


F.ö. har jag vita körsbärstomater, svarta små, stora ludna, orange, minismå ampeltomater m.m. Houndreds of thousands ger massor med pyttesmå tomater. Mycket användbara för de är så små så de kan läggas hela i maten eller i en sallad. Får man för många fryser man ner en påse till framtida grytor.


De färgglada morötterna är delikata att äta som de är eller bara lätt kokta i saltvatten. Med smör! Precis som vi gör med färskpotatisarna och rödbetorna. Har man såna delikatesser och riktigt smör så behöver man inga andra tillbehör.

Syltad pumpa kan jag inte vara utan. Jag gör den på squash. Och vad vore en sommar utan att få strö guldgula ringblommeblad över olivoljan och röra om. Det blir ju undergörande ringblommesalva så småningom. 

  

Smörgåsgurka - check! Nu ligger det 6 kg gurka i lag och väntar. En årsförbrukning till oss två. Den håller sig lagom krispig i ett helt år. Sen är det dags att göra ny.

Innan sommaren är slut kommer det att bli ännu mer skördat. Jag har precis sått en ny laddning med olika salladssorter. De grodde på två dagar! Mache- eller fältsalladen är bäst. Inga insekter eller sniglar vill ha den. Plantorna är fina och utan hål efter jordloppor. De skördas hela. Man tar helt enkelt hela plantan och nyper bara av den lilla rotttråden och de understa bladen. Eller också delar man den bladvis. Den klarar sig långt efter frost och kan skördas under snön. Inte för inte kallas den för vintersallad!


Hösten får mig att må bra. Jag känner mig duktig. Skördar, torkar, kokar och syltar. Så där lite lagom och när jag får lust. Hösten är en bra årstid för min själ.



Inga kommentarer: