Summa sidvisningar

fredag 28 augusti 2015

Torvblock innehåller inte bara torv...

Den som vill ha fina kanter på sina rabatter ska inte skaffa torvblock. Ur dem spirar frön. Det blir olika mossor, ljung m.m. av dem. Djuren älskar torv. Ekorrar tar bitar från blocken till sina bon och skator och andra fåglar vill också ha lite med. En vår såg jag vårt ekorrpar som boade i granhäcken hoppa från häcken upp på planket mot gatan. Balansera hela vägen bort till planteringen med torvblock, hoppa ner, ta en bit torv och balansera tillbaka till boet med den. Om och om igen. Jag lät dem hållas.

För många år sedan besökte jag en trädgårdsamatör som ramat in sina rabatter med torvblock. Hon berättade att hon plockade flera liter lingon på plantor som uppkommit ur torven. 

Av torvblocken finns inte mycket kvar. Bara en platt liten hög.

Jag kunde inte släppa tanken på lingontuvor i trädgården men jag hade dåligt med tålamod. För att hjälpa naturen på traven så hämtade jag några lingonplantor i skogen. Förlåt!
Jag satte ner dem i skarven mellan torvblocken och de har nu spridit sig över hela blocket på de ställen jag planterat dem. Varje år plockar jag någon deciliter med lingon. Gissa om de blir värdefulla! Jag brukar råröra dem med socker och äta dem vid något speciellt tillfälle. 


I några andra torvblock har jag planterat tranbär. De älskar sin "sura" omgivning och revar sig ut över gräsmattan. Jag låter bären mogna och när de är riktigt isiga av vinterns kyla så plockar jag dem och kokar en liten, liten syltskvätt av de mörkröda bären.

Tranbärsplanta i ett torvblock

Nu i augusti är bären långt ifrån mogna. 

Tranbär behöver precis som slånbär en frostnatt för att bli lite sötare. Nuförtiden finns det ju frysboxar så om man inte orkar vänta så plockar man dem när de blivit röda, en sen höstdag och låter dem få sin frostknäpp inuti frysen. Sen tar man fram dem när man får lust att koka lite sylt. Jag har även plockat tranbär i början på året efter snösmältningen, på en myr. Det går bra det med.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Har funderat över det där med torvblock...på olika vis och till olika ändamål :) Kul med egna lingon på dem, det var dekorativt ! En härlig färgklick till det gröna...

Hoppas du har en skön helg !
Elisabeth