Summa sidvisningar

tisdag 11 augusti 2015

Semestern är snart slut men inte sommaren

Semester är ledighet. Och förväntan. I år har min sambo varit ledig sex veckor i streck. Hela sommaren tycks det som. Alla tjatar om den dåliga sommaren men jag tycker inte att vädret ska få bestämma för mycket. Precis som min sjukdom inte får göra. Man får hitta andra sätt att göra saker på. 

Nästan alla barn verkar älska att sova i tält. Kanske för att man har dem man älskar nära. Och är man mormor så måste man naturligtvis sova i alla tält, alla vill ha en liten del av en. Att komma ner på madrassen är lätt. Värre är det att komma upp och ur tältet... 

 

Semester är mat också. Man har ju både tid att laga och njuta av maten. Vad passar bättre än att använda det som kommer från trädgården. I år odlade jag olikfärgade morötter, blålila ärter, avlånga rödbetor, "konstiga" tomater, chili, sallad, olika kryddörter m.m.


Av mina primörer och det jag har i kylen för tillfället gör jag måltider som har alla sommarens färger och smaker. Fördelen med att göra sån här mat är att man inte "mosar" den i sig. Man äter en sak i taget och känner varje smak för sig. Lite mat-mindfulness.

 

Det ena utesluter inte det andra. Sommar är inte bara god mat hemma. Det är grillning hos grannar och vänner, restaurangbesök på stan och bryggor vid Mälaren, utecaféer och socialt liv. Chimichanga på Pitchers är gott och friterad strömming med potatis och löjromssås på Strike är gudomligt! 


Många besök har det blivit. Av olika slag. Vänner, grannar och "trädgårdsfolk". Man har ju tid att umgås på sommaren. Uteplatser med tak underlättar! En trädgårdsvisning har jag hunnit med redan, nästa blir om några dagar. Anja och Elna, grannar, kom över en eftermiddag för en fika i växthuset. Elna hade precis fyllt 90! Gemenskap har inga åldersgränser.

 

Vad vore sommar utan en liten resa. Den här gången gick färden till Ullared (present till dottern), High Chapparal och Hallmare havsbad i Loftahammar. Men det var bara en av oss som badade. Han som alltid ska vara "först i".

 

Några helger har vi tillbringat med husvagn i naturen och på campingplats. Till barnens (och våran) förtjusning. Ibland var vi många under samma markis.


Lilla J tänkte rymma till lekplatsen i pyjamas men ångrade sig.
Endagsutflykter är ett härligt tidsfördriv. Det finns så mycket att göra på en kort bilfärds avstånd. Förutom shopping m.m. har det ätits glass på Happy Face Place i Kungsbyn, och plockats kantareller. Jag har varit på flera trädgårdsbesök och åkt kanalturen från Nybrokajen till Sandhamn med vänner.

 

Alla somrar är inte likadana. En del somrar är bättre. Då familjen får nya medlemmar t.ex. I slutet av juni föddes lilla Bo. Sambon blev farfar för tredje gången. Om ett halvår blir han morfar också. Och jag är mormor x 2 sen snart två år.


En dagsutflykt gick till Antuna för att hälsa på lilla Bo och naturligtvis
hans storasystrar och mamma och pappa.

Vad vore en sommar utan en del jobb hemma. Vi har kapat ner ett träd, sågat ner halva hasselhäcken och lagt plattor på förstutrappen bl.a.

Tänk vad några plattor och färg kan göra! 

Mitt kreativa projekt - en gång av olika plattor - som påbörjades under försommaren avslutades igår. Det återstår lite mer sand och lite mer sopning innan fogarna har fått sitt. Men jag är mycket nöjd med resultatet "so far". Även med sambon som hjälpte mig styra upp projektet med sina kunskaper!

Igår var första dagen som vi kunde ägna oss åt gången.
Tajming och väder var perfekt.

Det har varit en underbar sommar på alla sätt. Mycket vatten, inte bara regn. Badkar med mälarvatten, badbalja med tempererat till den minsta, vattenslang som ibland sprutade åt fel håll, utomhusduschning och våta badkläder på torkställningen. Fika med glass och pajer av trädgårdens bär. Smörgåsar med egen inlagd gurka. Kräftskiva. Sand mellan tårna och leksaker överallt. Ninjaträning. P1:s sommarprogram i transistorradio i skuggan av vindruvsrankor i kaffeburen. 


Nu stänger vi en dörr - till sommaren - och öppnar en ny. Till den härliga hösten!


Nu kan vi äta kräftor varje helg om vi vill. Blåbär, lingon och kantareller frodas i skogarna. Det mesta återgår till det vanliga och väderstressen är förbi. Många dagar väntar i trädgården, ett nytt liv börjar. Skördetid för alla, odlare som bönder.
Jag ser fram emot höstkvällarna. På någon uteplats eller i växthuset. Med en filt om kroppen och ett glas vin i handen. Gässen har börjat sträcka. Övar sig inför flytten? Mörkret kommer tidigare men vad gör det. Solcellslampor och stearinljus lyser upp både trädgård och vemodiga höstsjälar.  

Inga kommentarer: