Summa sidvisningar

lördag 15 augusti 2015

En hortensia kan bli fler


Våra grannar Anja och Alois har en underbar hortensiabuske med ljuvligt blå blommor. 
I våras fick jag några sticklingar av den. Alla tog sig sig!


Man kan inte tvinga hortensior att ändra färg. De kan blomma i rosa, rött eller blått och färgen beror på vilken sort man köpt. När det gäller blå hortensior kan det hända att de med åren blir lite smutsrosa. Då gäller det att hålla jorden sur om man vill behålla dem blå. Undvik kalcium. 

En av de tre sticklingar jag tog hade en liten blomknopp i sig. Nu blommar den med ljuvligt rosa blommor. Liten men naggande god. 


Hortensior verkar inte vara speciellt jobbiga att "sticka". Ta en lagom förvedad bit av en och stick ner i jorden på försommaren. Grönskar den efter några veckor så har den tagit fart.


Min stora, svulstiga Annabelle är lika enkel att föröka. Blommorna mäter nästan 25 cm i diameter. Liljan framför har en storlek på 20 cm!


De här blomklasarna sitter kvar länge. Sen höst så torkar de in och hela vintern "blommar" de på busken. På våren får vindarna dem att lossna och de driver runt likt vilda västerns torra buskar, på tomten.


Den vackraste av alla hortensior är sammetshortensian. Med ludna blad och blommor i vitt och lila. I år verkar den må speciellt bra. Jag har aldrig haft så många blommor på min buske som står skyddad vid dammen. 


1 kommentar:

Elisabeth sa...

Vilka underbara bilder på lika underbara hortensior !

Köpte mig en för något år sen, läste på och planterade. I våras syntes inte en tillstymmelse utav den så jag satte ettåringar runt i landet för att fylla upp...och nu sticker det upp en gren av en liten liten hortensia bland dem...hihi...där ser man.

Det är spännande med trädgård

Må så gott !
Elisabeth