Summa sidvisningar

söndag 30 augusti 2015

Ibland tror man att man har koll på allt...

I min trädgård har jag några olika höstflox - Phlox paniculata.
Cecil Hanbury är rosa med dragning åt aprikos. Den mörkt ceriseröda har jag inget namn på. Men den är färgstark och vacker. Dess blommor har en riktigt ljus baksida.

  

På ett ställe i trädgården har jag samlat mina vita flox. De är riktigt kritvita men ibland kan en vinröd strimma leta sig in bland blombladen. De här vita blommorna lyser verkligen upp höstrabatten så jag har tagit vara på frösådderna och placerat ut dem som "utfyllnad" lite här och var. Blommorna är stora och blombladen ligger lite omlott. 

Phlox paniculata "Mia Ruys"

Av någon anledning, förmodligen doften som jag kommer ihåg sen barndomen, lutade jag mig ner över några blomklasar idag. Va? De var ju olika! Blommorna såg inte alls lika ut. Det var två helt olika sorter. Jag som trodde att jag bara hade en sort. 

Phlox paniculata fujiyama "Blanc"

Men när jag letade i min växtlista som jag omsorgsfullt fört i många år så hittade jag faktisk båda namnen. Googlade och fick bekräftat vem som var vem. Fujiyama kommer från Monika Fryklund 2007. Mia Ruys köpte jag på Åsby redan 1998.
Så var det mysteriet löst!


Flox kan krypa efter marken också. T.ex. Phlox stolonifera som jag har i en rosa och en vit variant. På svenska kallas den helt enkelt krypflox. 




Allt som kryper på marken är inte fy skam. Det som inte väser, är sicksackmönstrat och biter en t.ex.!


Inga kommentarer: