Summa sidvisningar

söndag 6 november 2016

Årets sista chili

I helgen plockade jag chili från de sista buskarna som flyttades in i huset från växthuset för några veckor sen. I år kom ohyran tidigt inomhus så jag tyckte det var bäst att få ut de gröna plantorna där bladen börjat se angripna ut innan det spred sig till mina få inomhusväxter. Förra året skördade jag Christmas Bells till långt efter jul. Då kom inte ohyran förrän väldigt sent. Vi hade ju det här chiliträdet som julgran förra året. Klarklädd med röda klockor. Den riktiga julgranen (plast) fick inte plats 2015.  



 Hungarian Yellow Hot Wax var en nyfunnen vän i år. Lagom stark. Utan frön och membran kan man mumsa på hela frukten utan att storkna. Den är också så pass stor så man kan dela den och fylla den med t.ex. getost eller nåt annat smaskigt. Eller fylla den som den är och lägga på grillen. Den här chilin är jättegod grön också. Fräsch och frisk. Den blommade och gav frukt tidigt på sommaren, sen överraskade den mig och blommade om i varje topp och gav ännu mer frukt.



Malawi Piquant Pepper var en ny bekantskap den med. Habaneroliknande frukter men mild. Tar man bort frön och membran kan man äta den här chilin också som den är. Jättefräsch grön!



 Jamaican Bell har klockform precis som Christmas Bells men är ännu större och ännu häftigare. Den ska jag odla nästa år igen. Den kommer verkligen att passa som julgran!



Fishpepper ska jag ha igen för dess bladverk. Det är grönt och vitt. Och frukterna, som är rätt starka, är både randiga och ändrar färg vartefter.


Chocolate Cherry ska jag så nästa år också. Bara för att den är som den är. Mörkt svartvinröd, rund som en tomat och mild. Och vacker!


Eftersom jag har mina chili i stora krukor blir de som små träd eller buskar beroende på sort. I en jättekruka t.ex. kan jag plantera hela fyra plantor. Det har jag gjort med Christmas Bells och fått hundratals frukter. 


Jag torkar en del av min skörd. Men Christmas Bells, Jamaican Bell och andra chili som har mycket "luft" i sig delar jag vid torkning. De möglar lätt inifrån annars. 

Jag mixar olika chili, plattar ut dem i plastpåsar och fryser in dem för framtida användning. När jag ska använda chilin i matlagning så bryter jag bara av ett hörn av den frysta plattan och slänger ner i maten. 

Något som både jag och sambon älskar är att mixa chili med olja och salt. Det kan göras av färsk chili vilket är supergott. Då är hållbarheten högst två veckor. Är chilin torkad och mixas med olja och salt då håller den länge.

Chili behöver lång tid på sig för att gå i frukt. Så dina frön redan i januari eller februari. Plantera ut dem i växthus i maj-juni eller ute någon vecka in i juni. I växthusvärme ger de mer frukt men jag har odlat dem ute efter en bodvägg förut och det gick bra det med. Jag fick inte lika mycket frukt men man äter ju inte chili varje dag och inte så mycket åt gången!

Den här sommaren märkte jag att chiliplantor inte vill ha så mycket vatten. De mådde inte bra vid övervattning när jag skulle åka bort. Därför passade de alldeles utmärkt i mitt varma växthus där det lätt blir torrt. Tomaterna har jag däremot förpassat till bodväggen. De passar bättre utanför växthuset. Åtminstone när det gäller vattning. De skulle behöva vatten två gånger om dagen under varma sommardagar och det passar inte mig. Visserligen får man tidigare och mer frukt i ett växthus men...
Nej, hädanefter kommer inte en enda tomatplanta in i mitt växthus, enbart mina älskade chili!


Nu har alla chilifrön mognat och lagts i kaffefilter. De är öppet pollinerade men det brukar bli likadan avkomma som moder-, eller är det kanske faderplantan? Christmas Bells däremot har tydligen ändrat form lite grann. Jag köpte frön  av den och trodde att den såg ut som de frukter som kom men fick sen höra att mina frukter var mindre. De ska se mer ut som Jamaican Bell. Så vad har jag? Christmas Bells eller Jamaican Bell? Eller en hybrid? Vad är hönan? Vad är ägget?

När det gäller tomater så har jag odlat massor med olika sorter. I olika länder har samma tomat olika namn. Ibland har jag köpt olika fröer bara för att konstatera när frukten är mogen, att det är samma tomat!

För mig är det inte så viktigt hur arter och raser blandas. Det är resultatet som räknas, precis som med allt. Jag tror att "survival of the fittest" när det gäller det vi äter handlar mindre om hur avkomman ser ut. Det viktigaste är att det är odlat på ett bra sätt och att det smakar gott!








Inga kommentarer: