Summa sidvisningar

fredag 4 november 2016

Returbolaget i Västerås - ett loppis med stil

Igår hälsade jag på hos Returbolaget för första gången. Ett av Västerås nyare loppis. Förra gången jag åkte dit var det stängt. De har inte öppet på måndagar nämligen. Det här loppiset är beläget på Finnslätten vid en parallellgata till Norrleden, som heter Wijkmansgatan. Här satsar man mycket på antikt och retro och det var spännande att kliva in i de olika rummen som alla innehöll olika saker. Ett rum för porslin, ett för glas etc.

 



Att bara gå runt och titta är en fröjd för ögat. Här och där hittade jag prylar som jag kände igen från olika decennier i mitt liv. Lutad mot en stol stod "mitt" gamla tefat. Samma färg och med det typiska läderhandtaget som man bar det i. Funktionen var väl så där. Tefatet hade skarpa kanter som inte precis underlättade nerfarten i backarna. Men det här var före bobbarnas och snowracerns tid, på 50-talet. Då var man inte så bortskämd med prylar! 


Oavsett om jag går in på en plantskola eller ett loppis så händer samma sak. Jag hittar alltid nåt och kommer aldrig ut tomhänt. Min sambo hittade 10 äggkoppar i rostfritt stål. Nu kan alla nattgäster få en egen äggkopp vid frukosten!


Jag hittade en ny man, ett riktigt ljushuvud. Med honom kan jag nog hålla lågan brinnande många år framöver!


Jag föll också för en gammal plåtask som andades 60-tal.


En som jag, som gillar växter, faller lätt för en kruka eller vas. Men de måste vara lite speciella. Som den här i vitt glas med mönster av vindruvsrankor.


Häromdagen såg jag en florist på tv. Hon gjorde arrangemang i skålar. Det var tanken med den här krukan när jag gick hem med den inlindad i tidningspapper i en påse.
Den här floristen hade ett fiffigt knep för att kunna placera blommor, blad och grenar konstfullt. Hon tog ett par dm hönsnät och knycklade ihop det så att "bollen" passade skålen. Jag gick ut med en tång och klippte en bit kycklingnät som jag har liggande och formade det till att passa den här fyrkantiga skålen. Jag tryckte ner det så att det satt fast och fyllde på vatten. Sen var det bara att börja skapa.

Att hitta nåt att sätta i en vas idag var väl inte det lättaste. I natt hade det varit kallgrader för andra gången i år, hos oss. Hela -5 grader, vilket gjort att de flesta växter hängde frostiga.



Men jag uppväckte dom från de döda och simsalabim så stod där ett vackert arrangemang på mitt köksbord. Det finns mer än man tror att välja på om man bara har lite fantasi. Vem har sagt att en vas måste innehålla enbart blommor? Det går väl bra med lite blad, fröställningar och grenar också. Eller en kvist med al- eller lärkkottar. Nästa gång får det bli sånt material, för nu går snart mina sista blommor in i den eviga dvalan.




Inga kommentarer: