Summa sidvisningar

torsdag 10 november 2016

Euphorbia labradorica eller lathyris?

Euphorbiaväxter tillhör törelväxterna. Släktet kallas också mjölkbusksläktet, eftersom de innehåller vit mjölksaft. Den kan irritera huden om man får den på sig. Mig har mjölksaften aldrig irriterat och inte heller det faktum att den här töreln självsår sig. En gång i tiden fick jag en planta som hette Euphorbia labradorica. Idag när jag googlade på den så fick jag bara två träffar och en av dem var från min egen blogg!


Kanske har den bytt namn under resans gång precis som många andra växter gör. Den är i alla fall misstänkt lik korstörel (Euphorbia lathyris) med sitt speciella bladverk där bladen sitter regelbundet korsvis.

Blommorna är inte mycket att orda om. Det är de gröna högbladen som vi tror är blommor men det är i själva verket de små oansenliga "prickarna" i mitten som är de riktiga blommorna.


Precis som hos släktingen som vi kallar julstjärna. Den har ju oftast röda högblad. Medan blommorna i mitten är oansenliga och liknar mest små bär.


Efter blomningen kommer fröna. De är först gröna och sitter i topparna i tredelade "klumpar". Senare när de mognar blir de svarta.



Den här töreln självsår sig men inte så rikligt som jag kanske skulle vilja. För den är ståtlig och vintergrön. Vissa vintrar övervintrar hela växten, vissa får jag klippa bort olika mycket från toppen beroende på hur långt ner den dött. Vill man ha fler plantor så kan man ju ta frön men jag brukar hitta en eller ett par söta plantor någonstans på tomten varje år.

I min trädgård finns även eldtörel med roströda högblad och gulltörel med gulgröna högblad. De här två sorterna växer i ruggar, är lättodlade och dekorativa.


En annan törel som jag har i trädgården är jag inte lika glad åt. Den sprider sig med rötterna som en löpeld. Som tur är har jag den där den inte kommer så långt som den skulle vilja. 
Det är en törel som jag kallar barrtörel/grantörel p.g.a. dess barrliknande blad. Den kryper omkring med upprätta lite rävrompeliknande blad med vit mjölksaft. Dess riktiga namn vet jag inte. Ser du en sån så köp den inte. Den är svår att utrota!


Det kan vara Vårtörel/Euphorbia cyparissias? 




Inga kommentarer: