Summa sidvisningar

måndag 5 september 2016

"Så som i Enköping", lördag 3 september 2016


Varje år, första lördagen i september, är det fest i Enköpings parker - "Så som i Enköping". I Drömparken finns många vackra planteringar men till just detta tillfälle finns också idéträdgårdar, speciellt komponerade och uppbyggda av blivande trädgårdsmästare. Bl.a. min kompis Ann Axelsson Hasselberg som blir färdig trädgårdsmästare i december 2017. Under den här dagen så är det marknadsstånd utefter hela promenaden längs ån. Hela Enköping visar upp sig: Upplands energi, elbussar, Hasselfors jord, bank, Rädda Barnen, trädgårdsmaskiner etc. och här säljer man allt från honung, grönsaker, getost, fårskinn, örtsalt, kryddor... Några loppisbord fanns också.

Mitt i vimlet hittade jag vännen Ilona Söderberg som rest från Katrineberg utanför Köping för att visa upp sina egengjorda pilprodukter. Hon har egna pilodlingar och håller pilflätningskurser under året. 


En annan kompis, Cathy Bäck, var där med en mängd av roliga inredningsprylar. Jag kunde inte låta bli att köpa några småsaker.


Idéträdgårdarna gick i musikens tecken, Först ut var temat disco.


Country

Klassisk musik

 

Vad sägs om en fontän där "champagnen" flödar hela dygnet?

Pop. Yellow submarine.


Min favorit: Reggae!
Här var man tillbaka på Barbados igen. 

 

Vad vore Karibien och reggaekulturen utan en liten romshop?


Här kunde man också handla Fairtrade

Vad vore en drömpark utan växter. Kombinationerna var många och vackra. 



Även en grönsak kan vara vacker som en tavla - Mangold.


Från Drömparken går det ett tåg upp till Skolparken, för de som tröttnat på att promenera. I Skolparken huserar mina STA-vänner som gör reklam för Trädgårdsamatörerna, har ett litet växtlotteri och även växtförsäljning.

Där hittar jag vännen Lena som också säljer växter, grönsaker och annat. Och Henriette som säljer hembakat. Den här lördagen är parkerna i Enköping välbesökta och det var längesen jag var där och tittade. Några kändisar såg jag t.ex. Stefan Mattsson som guidade en grupp intresserade genom parken. Han jobbade under 25 år som stadsträdgårdsmästare i Enköping och det var han som gjorde parkerna berömda. Och Hannu Sarenström, min favorit, var också där!


Kan man annat än bli glad när man ser sånt här! Växter och färger har en förmåga att röra den konstnärliga delen av min själ.





Inga kommentarer: