Summa sidvisningar

onsdag 7 september 2016

Tema rosa och rött

Jag gick ut i trädgården för att fotografera en morsdagsros som jag fått av en vän för några år sedan. Idag var den i sin prakt. Igen. Den har redan blommat en gång men ger sig inte trots att det börjar lida mot höst. Plötsligt blev jag inspirerad av färgen. Så idag bjuder jag på en kavalkad av rosa och rött i olika toner.

Den morsdagsros som inspirerade mig idag

Kärleksört med mörkt bladverk/Hylotelephium "Matrona"

Månadssmultron/ Fragaria x ananassa "Pink Panda"

Mjukakantus/Acanthus mollis

Alunrot med nästan röda blad

Solhatt/Echinacea purpurea "Magnus"

Sköldpaddsört/Chelone obliqua 
Har den fått sitt namn för att blomman ser ut som en sköldpaddas huvud kanske?

Potentilla nepalensis "Miss Willmott"

Frilandshibiskus/Hibiscus syriacus "Ardens" sjunger på sista versen

Clematis "Abundance"

Afrikansk klänglilja/Gloriosa rothschildiana

Ricin/Ricinus communis

Dahlia "Arabian Night"

Stockros/Alcea rosea. Frösådd av svart.

Chokladblomma/Chokladskära/Cosmos atrosanguineus

Jag hittade även bär och frukter i rött. Här kommer några.

Omogna björnbär

Frukt av Indiskt fotblad/Hexandrum podophyllum

Skensmultron/Duchesnea indica

Jordgubbshallon/Rubus illecebrosus

Lingonen är mogna i mina torvblock

Den här paprikan fick jag till maten hos en granne som köpt den
i affären. Jag tog frön av den och sådde i våras. Nu återstår bara
att se om den är lika god som då.

Hösten närmar sig och en del blad har antagit färger åt rött. Här är det klockbusken som redan fått en vinröd färg.

Enkianthus campanulatus

Den vingade benveden hade några få blad i rött. Senare kommer hela busken att "blomma" i rött. Bredvid den amerikanska blåbärsbusken som har samma höstfärg.


Nu har jag bestämt mig. Rönnen ska bort. Den skräpar för mycket på planteringen under. Blad på våren och bär på hösten. Skräp ramlar även ner på bilarna vilket inte är populärt. 
Nästa vecka reser den till återbruket. Ihop med misteln som jag planterade i rönnen för många år sedan. Synd, men jag kommer att spara några timmars jobb under året. Ibland är bekvämligheten värd en hel del, speciellt för en kropp som inte funkar till 100%.
Vad fåglarna säger, det vete fåglarna!




Inga kommentarer: